Debattartiklar och insändare

(V) satsar på dem som är unga och på framtiden

Vad händer med ett samhälle som i decennier ägnat sig åt att kratta mest för dem som redan har jobb och bostad och pengar på banken?

Det blir som i Sverige idag, där de djupnande klassklyftorna också är generationsklyftor, för det är du som är ung som får betala när den som redan har kan leva gott på ROT och RUT, ränteavdrag, platt fastighetsavgift och tillbringar en månad varje år i Thailand medan du får stressa runt mellan minimala bostäder skyhög andrahandshyra och den ena sms-anställningen efter den andra.

Det är som om politiken har glömt att nya generationer måste kunna få fotfäste på arbets- och bomarknaden. Att barn och barnbarn ska kunna växa upp och ta över och leva bra och trygga liv. Och att det då behöver byggas annat än enbart dyra bostadsrätter och villor och en och annan gigantisk shoppinghangar och jättearena till.

Troligen har ingen annan generation under efterkrigstiden haft så stora problem att kunna flytta hemifrån eller i trygghet bilda familj eftersom man sedan 90-talet struntat nästan helt i att bygga nya bostäder. Dessutom har allmännyttan sålts ut, vilket nu resulterar i att de unga som överhuvudtaget kan köpa bostad i krisen, med bankernas krav på kapitalinsatser, tvingas belåna sig över taknocken, så att de äldre tjänar ännu mer på sina lägenheter som de en gång fick köpa billigt.

På arbetsmarknaden har det alltid varit de yngsta som har haft svårast att få fast jobb medan det varit norm för den äldre generationen. Den nya med vår tids otrygga arbetsmarknad är att det den påtvingade flexibiliteten följer med upp i åldrarna och gör det ännu svårare att känna sig trygg med att skaffa en bostad och bilda familj.

Visstidsanställningar, selfiejobs och sms-tjänster inriktas på unga, fast heltidsanställning är för många är en avlägsen dröm. Det är bland unga som de osäkra anställningarna är vanligast och förväntningarna utnyttjas mest av mindre nogräknade arbetsgivare.

Vi får gå tillbaka ända till 30-talet för att hitta en liknande stor otrygghet bland unga som idag. Men då hände ju något. Då gjorde arbetarrörelsens partier mycket i Sverige. Då byggdes bostäder som unga hade råd med, då skapades den svenska barnomsorgen och ett pensionssystem så att de som var unga då kunde räkna med att ha något att leva på när de slutade jobba. Tillsammans kan vi göra det igen.

Vänsterpartiet accepterar inte den ojämlikhet som följt i marknadsanpassningens och flathetens spår. Liksom tidigare i historien vill vi satsa på dem som är unga och på framtiden.

Därför har Vänsterpartiet förslag för att

• Avskaffa allmän visstid
  • Stärka rätten till heltid
  • Bygga så att unga har råd att bo
  • Införa en rättvis fastighetsskatt
  • Slopa RUT och ROT och trappa av ränteavdragen.
  • Stoppa vinstjakten i välfärden

Vänsterpartiet är det parti som utan tvekan står upp för jämlikhetsidealen. Vi drar oss inte för den nödvändiga omfördelning som måste till för att sluta klyftorna mellan rika och fattiga. Därför vågar vi också ge ett löfte om jämlikhet till alla unga i Sverige. Det är vår tur nu!

Irene Fleetwood (V), distriktsordförande

Artikeln är publicerad i

På söndag håller Jonas Sjöstedt sitt sommartal i Umeå Döbelns park. Kan du inte vara på plats men vill se talet kommer det att livesändas på Facebook.

• Söndag 27/8 klockan 14.00.
  • #vårturnu