• Regiongruppen

Regiongruppen

Vänsterpartiet är under mandatperioden 2022-2026 en del av majoriteten i regionen tillsammans med S och C. Under fyra år dessförinnan var vi i opposition. Nu är vi med och styr, är representerade på alla nivåer och inblandad i alla större beslut som fattas på regional nivå.

Våra politiker

Lena Granath, regionråd. Har lång erfarenhet inom politiken och har suttit i regionen sedan 2010. Sitter i regionfullmäktige, regionstyrelsen, arbetsutskottet och budgetberedningen samt är ordförande för personalutskottet, pensionärsrådet, funktionshinderrådet och beredningen för forskning, utveckling samt e-hälsa. Lena sitter även som ersättare i samverkansnämnden i Sydöstra sjukvårdsregionen. Hon är även representant för Vänsterpartiet i SKR där hon sitter i Demokratiberedningen.

Jonny Andersson, gruppordförande. Sitter som ledamot i regionfullmäktige, regionala utvecklingsnämnden och folkhögskolestyrelsen. Han sitter även som ersättare i regionstyrelsen.

Sara Kånåhols. Sitter som ledamot i regionfullmäktige, regionala utvecklingsnämnden och folkhögskolestyrelsen. Sara är också ordförande för styrelsen för Kalmar läns musikstiftelse och för Filmregion Sydosts styrelse. Hon sitter även som ersättare i valberedningen.

Gylfi Saemundsson. Sitter som ledamot i regionfullmäktige och kollektivtrafiknämnden. Han sitter även som ersättare i regionstyrelsen, valberedningen, pensionärsrådet och styrelsen för Kalmar läns musikstiftelse.

Daniel Ståhl. Sitter som ledamot i regionfullmäktige, beredningen för hållbarhet och folkhälsa och valberedningen. Han sitter även som ersättare i Styrelsen för stiftelsen Kalmar läns museum tillika styrelse för Jenny Nyström och Curt Stoopendaals stiftelse.

Lena Fyhr. Sitter som ledamot i patientnämnden. Hon sitter även som ersättare i regionfullmäktige.

Jan Martinsson. Sitter som ersättare i regionfullmäktige, regionala utvecklingsnämnden och folkhögskolestyrelsen.

Eva Joelsson. Sitter som ersättare i regionfullmäktige, patientnämnden, funktionshinderrådet och beredningen för forskning, utveckling samt e-hälsa.

Jens af Ekenstam Stenman. Sitter som ersättare i regionfullmäktige.

Sofia Åkesson. Sitter som regionrevisor.

Jonatan Wassberg, politisk sekreterare.

Läs mer om vår politik

• Kortfattat om vår politik