Debattartiklar och insändare

Pierre Edström (L) ägnar sig åt fulspel om LSS

Antingen vilseleder Pierre Edström (L) avsiktligen eller så har han helt enkelt ingen koll. I en insändare påstår han att Vänsterpartiet skulle vara medskyldiga till den pågående LSS-krisen. Detta eftersom vi har gjort upp om budgeten med regeringen. Det är helt enkelt inte sant – och det vet rimligen Pierre Edström mycket väl om.

Läs Pierre Edströms (L) insändare i

För oss är politiken inte ett politiskt maktspel utan det handlar om att göra livet bättre för dem som bäst behöver det. Vi är därför besvikna över att Pierre Edström i detta läge väljer att söka politisk konflikt istället för att söka en lösning tillsammans med oss andra som vill rätta till lagstiftningen. Politiskt fulspel hjälper inte alla de som drabbats.

LSS kom till för att personer med omfattande funktionsvariationer skulle ges specifika rättigheter som ger dem samma möjlighet att leva som alla andra. Lagstiftningen har haft stor betydelse för att kunna säkerställa ett fullvärdigt liv med självbestämmande och att människor med funktionsvariationer kan vara fullt delaktiga i samhället.

I media, men också i personliga berättelser, har vi tagit del av många vittnesmål från människor som får sin hela tillvaro och vardag kullkastad på grund av plötsligt indragna timmar och avslag på ansökningar om assistans. Det är ovärdigt ett välfärdsland som Sverige. Därför är vi stolta över att kunna säga att Vänsterpartiet hela tiden har slagits för att bevara LSS.

Det var exempelvis Vänsterpartiet som tog ett utskottsinitiativ med krav om att regeringen river upp direktivet från regeringen om att Försäkringskassan ska stoppa ökningen av assistanstimmarna. Det initiativet blev nedröstat av S, MP – och Pierre Edströms alliansvänner i Moderaterna. Medan C avstod från att rösta.

Det är just nya direktiv och en lagändring som behövs! Det är dessa som styr bedömningarna från Försäkringskassan – inte budgeten. Budgeten är en prognos utifrån rådande läge, inget annat. Om Försäkringskassan fått mer pengar i budgeten – hur skulle de bedöma då? Jo, fortfarande enligt gällande direktiv och lagstiftning såklart. Det borde en rutinerad politiker som Pierre Edström veta.

Försämringarna av LSS och rätten till assistans började redan under den förra borgerliga regeringen. Till skillnad från Vänsterpartiet, som är i opposition till regeringen men gjort upp om budgeten, så var Pierre Edströms Liberalerna då en del av regeringsunderlaget. Den lagändring som borde ha kommit redan då kan komma nu i stället – om Liberalerna verkligen vill.

Läget är akut för dem av oss som behöver hjälp av personlig assistans för att leva värdiga liv. Liv slås i spillror på grund av att LSS-lagstiftningen inte fungerar enligt lagstiftarens intentioner. Så, Pierre Edström, sluta med ditt politiska fulspel och ta ansvar istället. Vår hand är utsträckt till alla som vill få en LSS värd namnet.

Maj Karlsson (V), ledamot i Socialutskottet

Kaj Raving (V), riksdagskandidat

Läs artikeln i

Kaj Raving (V) om regeringens LSS-besked – ”Ett steg i rätt riktning – men inte nog”