Debattartiklar och insändare

En viktig och nödvändig kampanj för LSS

Just nu pågår en kampanj från RBU, riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar, för att uppmärksamma det ohållbara i de neddragningar och besparingar som gjorts inom LSS. Jag hoppas att alla tar sig någon minut att verkligen kolla in den. Det är en viktig och dessvärre nödvändig kampanj som jag stödjer till 100%. LSS är en frihets- och rättighetsreform som måste värnas.

LSS kom till för att personer med omfattande funktionsvariationer skulle ges specifika rättigheter som ger dem samma möjlighet att leva som alla andra. Lagstiftningen har haft stor betydelse för att kunna säkerställa ett fullvärdigt liv med självbestämmande och att människor med funktionsvariationer kan vara fullt delaktiga i samhället. Det får vi aldrig tulla på!

Men i media, men också i personliga berättelser, har jag tagit del av många vittnesmål från människor som får sin hela tillvaro och vardag kullkastad på grund av plötsligt indragna timmar och avslag på ansökningar om assistans. Det är ovärdigt ett välfärdsland som Sverige. Därför är jag stolt över att kunna säga att Vänsterpartiet hela tiden har slagits för att bevara LSS.

LSS är en garant för allas vår rätt att leva våra liv, vara medborgare, kunna delta i samhället på lika villkor oavsett vilken vändning livet tar och kunna få rätt hjälp när vi behöver den. Vänsterpartiet kommer fortsätta att pressa andra partier att aldrig mer svika LSS och vi kommer att fortsätta kampen för allas rätt att kunna leva sitt liv efter sina villkor.

Klicka på bilden och läs mer om RBU:s kampanj och hur du kan engagera dig.

Artikeln är också publicerad i