Debattartiklar och insändare

Vinstjakten i välfärden handlar om människosyn

Kaj Raving (V)

Frågan om vinstjakten i välfärden handlar om kvalitet, men ytterst handlar det om demokrati och människosyn. Därför är det så viktigt att befria välfärden från vinstintresset. Vi ska vara trygga med att vi bemöts utifrån våra behov, inte utifrån hur lönsamma vi är. Välfärden ska styras av omtanke om oss som använder den, inte av jakt på vinster.

Ingenting talar för att privatiseringarna lett till bättre arbetsförhållanden för personalen eller högre kvalitét inom välfärden. Tvärtom. En ny rapport från Kommunal visar att de anställda i privat driven omsorg har genomgående sämre villkor och lägre löner än de som arbetar i kommunalt drivna verksamheter. De vinster som försvinner från välfärden motsvarar tiotusentals undersköterskor.

Men vinsterna är också en fråga om demokrati. För varje gång ett riskkapitalbolag tar över ett äldreboende blir demokratin lite svagare. Inflytandet över samhället kommer att handla lite mer om pengar. Det är ingen bra utveckling. Förutom att företaget då tar makten över själva verksamheten, så kommer de att vilja påverka politiken.

Idag kan vi se hur välfärdsföretagen plöjer ner stora summor pengar i kampanjen för att behålla vinsterna i välfärden. Det är det stora ekonomiska intressen som står på spel för bolag som vill fortsätta plocka ut pengar ur den svenska välfärden. Därför gör de sitt bästa för att påverka politiken. Exempelvis genom att med hjälp av bjudmiddagar få SD att byta ståndpunkt.

För att få en välfärd att lita på måste vi stoppa vinstjakten. Att ägare som bara är ute efter högsta möjliga vinst slutar att syssla med skola och vård är bra för kvaliteten i välfärden. Bara så kan vi se till att de som driver skola, vård och äldreomsorg gör det av rätt skäl. Girigheten ska aldrig få styra i välfärden. Det handlar om människosyn.

Kaj Raving (V)