Debattartiklar och insändare

Tre sätt att göra vinst i välfärden

Jens Körge (V)

1.Ge personalen sämre villkor.

Enligt siffror från SCB har en kommunalare i ett privat vårdföretag 1200 kr mindre i grundlön än sina dito i offentlig verksamhet. Av de som jobbar deltid i den privata sektorn hade 45 procent velat jobba heltid, motsvarande siffra för offentlig verksamhet är 25 procent. Vinstdriva privata välfärdföretag har dessutom lägre personaltäthet.

2. Ha ett avancerat skatteupplägg.

Vårdföretaget Attendo och skolkoncernen Academedia är exempel på välfärdsföretag som har ägare med kopplingar till skatteparadis. Genom avancerade upplägg av olika ägarkonstellationer och räntesnurror mörkar dessa mångmiljonvinster och på så vis undkommer flera av välfärdsjättarna att betala skatt till den kassa de själva är finansierade av.

3. Dra en rövare – hoppas att ingen märker något.

Hälsans förskola serverade knäckebröd och vatten till barnen. Inte för att man hade brist på pengar. Den skrala matbudgeten var frampressad av ledningen för att man ville använda skattepengarna till att köpa upp fler förskolor och på sikt kunna göra än mer vinst. Vårdföretaget Caremas blöjvägningar är ett annat sådant skamligt exempel.

Dagens svenska välfärdsmodell är idag en av de mest marknadsliberala i hela världen. Ett system som gjort för att vilken skrupelfri riskkapitalist som helst ska kunna sno åt sig av våra skattepengar genom att driva ett välfärdföretag. Detta måste få ett slut. Möjligheterna att göra vinst på skattefinansierad välfärd måste kraftigt begränsas. Så får vi en välfärd fri från skadlig vinstjakt och så får vi en välfärd styrd efter människors behov.

Jens Körge (V)
Vänsterpartiet i Kalmar