Debattartiklar och insändare

Ett livsviktigt beslut

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Onsdagen 25 maj 2016 är en dag att komma ihåg. Det är nämligen dagen då det livsviktiga beslutet togs i riksdagen om att screening för bröstcancer, så kallad mammografi, ska bli avgiftsfri i alla landsting. Tacka Vänstern för detta! Det är nämligen efter krav från Vänsterpartiet i budgetförhandlingarna med regeringen som detta nu blir verklighet.

Det här är en jätteviktig satsning. Kvinnor som lever på marginalen prioriterar ofta bort sin hälsa. En hundralapp kan vara avgörande när man måste välja mellan att köpa skor till barnen eller låta undersöka brösten. Avgiftsfri mammografi är ett sätt att sänka tröskeln för de kvinnor som idag väljer bort regelbunden undersökning av brösten. Det handlar i slutändan om människoliv.

Vänsterpartiets satsning kommer att ge alla kvinnor mellan 40 och 74 år möjlighet att minska riskerna för bröstcancer genom att låta undersöka sina bröst. Utan att det kostar något. Ju fler som gör den här undersökningen, desto fler fall av cancer kan sjukvården upptäcka i ett tidigt skede. Det här är en viktig seger för alla oss som tror på en jämlik hälsa.

Trots att Vänsterpartiet inte ens sitter i regeringen så har vi alltså lyckats driva igenom denna viktiga satsning. I riksdagen säger däremot samtliga borgliga partier nej till avgiftsfri mammografi i sina skuggbudgetar.

Linda Fleetwood (V), landstingsråd