Kaj Raving förslås få fortsatt förtroende i partistyrelsen

Vänsterpartiets kongress hålls i Örebro 5-8 maj. Då ska bland annat ny partistyrelse och partiledare utses. Kaj Raving från Nybro har suttit i partistyrelsen i 4 år och valberedningen föreslår fortsatt förtroende. Stödet finns också i distriktet i Kalmar län som nominerat Kaj Raving till posten.

– Jag är förstås stolt och glad över att valberedningen tycker att jag ska fortsätta som ledamot i partistyrelsen. Ett kul och viktigt uppdrag i en tid där Vänsterpartiet behövs mer än någonsin, säger Kaj Raving (V).

Under det dryga det dryga ett och ett halvt år som förflutit sedan det senaste valet har den politiska kartan ritats om. Den politiska debatten har succesivt flyttats allt längre högerut. Borgarna utnyttjar läget till att flytta fram sina positioner. Nu ställer de helt öppet utsatta grupper mot varandra.

– Aldrig tidigare har vi i Vänsterpartiet haft en så avgörande roll i svensk politik eller en så viktig uppgift framför oss. När högern närmar sig Sverigedemokraterna är det vi som står upp för allas lika värde. Och när Socialdemokraterna inte vågar föra en traditionell socialdemokratisk politik är det vi som måste driva på för nya välfärdsreformer.

Trots att man sitter i opposition har Vänsterpartiet haft stort inflytande över budgeten. Som ledamot i den nuvarande partistyrelsen har Kaj Raving varit med och beslutat om 10 miljarder kronor mer om året till vården, skolan och annan välfärd. Det är resultatet av att Vänsterpartiet fick igenom sitt huvudkrav i budgetförhandlingarna med regeringen.

– I budgetförhandlingarna med regeringen har vi visat att Vänsterpartiet gör skillnad. Vi har fått igenom den största välfärdssatsningen på många år i form av 10 vänstermiljarder till kommuner och landsting. Det är jag stolt över att ha varit med och beslutat om.

– Nu ska vi ta nästa steg och då fortsätter jag gärna att vara med i händelsernas centrum, säger Kaj Raving.

Kaj Raving, partistyrelseledamot, 070 982 96 68