Landstinget har ett ansvar att bekämpa mäns våld mot kvinnor

Linda Fleetwood, landstingsråd (V)

Internationella dagen mot våld mot kvinnor, den 25 november, instiftades 1999. I den resolution som instiftade dagen slog man fast att våld mot kvinnor hindrar dem att uppnå jämställdhet i samhället i juridisk, social, politisk och ekonomisk mening. Våld mot kvinnor avser enligt resolutionen handlingar som orsakar fysisk, sexuell eller psykologisk skada, både om det sker i det offentliga eller i privata sammanhang.

Våld i nära relationer är ett omfattande samhällsproblem och mäns våld mot kvinnor har sin grund i rådande könsmaktordning och det faktum att vårt samhälle är ojämnställt. Det kräver att samhället tar ett ökat ansvar. I de jämställdhetspolitiska mål, som antogs 2006 och som samtliga dåvarande riksdagspartier står bakom, är ett av delmålen att Mäns våld mot kvinnor skall upphöra, samt att kvinnor och män, flickor och pojkar ska ha samma rätt till kroppslig integritet.

För Vänsterpartiet är det ett självklart politiskt ansvar på alla nivåer att bekämpa mäns våld mot kvinnor. Det handlar om att synliggöra våldet, sprida kunskap och förändra attityder. Kraven på att kommunerna ska ha handlingsplaner mot våldet måste skärpas. Varje dödsfall orsakat av en närstående ska utredas grundligt.

Misshandlade kvinnor och kvinnor med skyddad identitet måste få bättre skydd och livsvillkor. Därför har vi under lång tid slagits för ett permanent statligt stöd till kvinnojourernas verksamhet. I förhandlingarna med regeringen har vi nu lyckats med detta. Stödet till kvinnojourerna uppgår till 25 miljoner kronor i år och därefter 100 miljoner kronor per år 2016 och 2017.

Att minska mäns våld mot kvinnor, samt våld i nära relationer är en viktig folkhälsofråga med tanke på hur många som drabbas. Det fysiska våldet i sig orsakar lidande, skador, sjukskrivningar och stora sjukvårdskostnader. Därutöver kommer den psykiska press och ohälsa som drabbar den som utsätts för misshandel och hot, men även närstående till den våldsutsatta kvinnan. Och naturligtvis är de barn som upplever våld i den egna familjen oerhört utsatta.

Landstinget är en viktig aktör för att upptäcka och stötta de våldsutsatta. Att minska mäns våld mot kvinnor, samt våld i nära relationer är därför ett särskilt prioriterat område för landstinget. All verksamhet och all berörd personal i landstinget ska vara delaktig i detta arbete. Konkreta åtgärder för hur landstingets verksamheter ska uppmärksamma förekomst av våld i nära relationer kommer att tas fram.

Kvinnor som utsatts för våld eller övergrepp söker ofta hälso- och sjukvården för akut vård av skador men också indirekt för olika fysiska och psykiska eller psykosomatiska symtom. Fysiskt och psykiskt våld ska därför uppmärksammas hos alla som söker vård och all personal ska ha kunskap om till vilken myndighet eller organisation man skall hänvisa en våldsutsatt person.

Akutmottagningarna och primärvården har ett stort ansvar att lotsa de drabbade personerna vidare till socialtjänst, brottsofferjour, kvinnojour eller annan hjälpinstans. Våld i nära relationer kan dessutom vara en dold bakomliggande orsak i samband med sjukskrivningar. Landstinget ska uppmärksamma förekomst av våld i nära relationer i samband med sjukskrivning och erbjuda lämplig åtgärd.

För Vänsterpartiet, som ett feministiskt parti, är det ett politiskt ansvar på alla nivåer att bekämpa mäns våld mot kvinnor. Det gäller självklart även i landstinget.

Linda Fleetwood (V), landstingsråd med ansvar för jämställdhet