Självklart för Vänsterpartiet att stötta Kommunal och värna personalens rätt vid upphandlingar

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Idag har det blivit officiellt att KLT i sin kommande kollektivtrafikupphandling kommer kräva övertagande för all personal. Det är ett krav som Kommunal har drivit och som Vänsterpartiet hela tiden har stöttat.

Oron har tidigare varit stor bland bussförarna då de inte varit garanterade att få behålla sina jobb om en ny entreprenör tar över. Vänsterpartiets landstingsråd Linda Fleetwood är nöjd över att ansträngningarna att värna bussförarnas anställningstrygghet har gett resultat.

Om inte kravet på personalövertagande ställs i upphandlingen så riskerar fast anställd personal att tvingas söka om sina tjänster när en ny entreprenör kommer in. I värsta fall med sämre villkor.

– Att en förare som skött sitt jobb i 25 år plötsligt ska riskera mista sin fasta anställning är fullkomligt orimligt. För oss i Vänsterpartiet har det hela tiden varit självklart att stötta Kommunal i deras krav att vinnande entreprenör ska ta över befintlig personal, säger Linda Fleetwood.

Frågan om personalövertagande är viktig för Vänsterpartiet både lokalt och nationellt. Vänsterpartiet har i riksdagen drivit frågan att detta måste förtydligas antingen genom ny lagstiftning eller genom klargörande av nuvarande lagstiftning och har pressat arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Beskedet från Kalmar län ger viktiga signaler.

– Att värna personalens rätt vid upphandlingar borde vara en självklarhet. Vi är glada att ansträngningar för att värna bussförarnas arbetsvillkor har gett resultat i Kalmar län, säger Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson.

Linda Fleetwood, landstingsråd, 070 265 64 25
Ali Esbati, riksdagsledamot för Vänsterpartiet: 073 370 64 26