Välkomna satsningar visar på skillnaden mellan höger och vänster i politiken

Äntligen kan Sverige styras utan en borgerlig budget. Försenade men välkomna satsningar som Vänsterpartiet fått igenom i förhandlingarna med regeringen kan äntligen bli verklighet. Satsningar på fler anställda inom äldreomsorgen, höjt bostadstillägg för pensionärer, ökade resurser till förlossningsvården, höjt underhållsstöd, gratis medicin och glasögonbidrag till alla barn osv, osv.

I åtta långa år har vi haft högerstyre och västvärldens kanske mest extrema skattesänkarpolitik. De rikaste blev naturligtvis allt rikare medan många, framförallt sjuka och arbetslösa, bara fått det allt sämre. Vi var därför många som i höstas såg fram emot att den utvecklingen skulle brytas när S/MP-regeringen la fram den budget där Vänsterpartiet fått igenom en rad viktiga satsningar.

Dessa satsningar föll i samma sekund som SD valde att röst för Alliansens budget. Tack vare detta tjänade de rikaste i Sverige flera miljarder kronor. Detta medan utförsäkringarna av sjuka kunde fortsätta och arbetslösa fortsatte tvingas till socialen på grund av att höjningen av a-kassan uteblev. Vinnare blev de med höga inkomster, förlorare blev alla vi som vill ha en välfärd man kan lita på.

Nu slipper vi dock äntligen högerns budget och jag är glad över att regeringen åter valt att lyssna på Vänsterpartiet. Det innebär att istället för skattesänkningar för medelålders välbeställda män, så blir det satsningar på stabilt stöd till kvinnojourerna, höjd sjuk- och aktivitetsersättning och avskaffande av stupstocken i sjukförsäkringen. Det är helt enkelt skillnad på höger och vänster i politiken.