Ett litet steg för politiken, ett gigantiskt kliv för välfärden

Kaj Raving (V)

Välfärden är ingen marknad där privata vinstintressen ska tillåtas styra. Skattepengar ska gå till den verksamhet de är avsedda för, inte hamna som vinster i fickorna hos giriga riskkapitalister. Detta grundläggande skifte i synen på välfärden har nu Vänsterpartiet drivit igenom i en smått historisk uppgörelse med regeringen Löfven.

Vänsterpartiets stora fråga i valrörelsen, och långt dessförinnan, har varit att få till ett stopp för vinstintresset i välfärden. Vi har haft en stor majoritet av svenska folket med oss i detta, liksom åtskilliga fackförbund och organisationer. I riksdagen har vi däremot stått helt ensamma mot riskkapitalets rovdrift i välfärden. Tills nu.

Vänsterpartiets uppgörelse med regeringen innebär ett litet steg för politiken, men ett gigantiskt kliv för välfärden. I mer än två decennier har det varit fritt fram för vinstintresset i välfärden. Denna vinstjakt ska nu stoppas. Det innebär en verklig förändring för barnen i skolan, de äldre i omsorgen och de sjuka i vården. Nu kan vi få bort vinstslöseriet och bygga en välfärd att lita på.

Kaj Raving (V)