Vänsterpartiet fixar miljoner till förlossningsvården i Kalmar län

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna med regeringen fått igenom en satsning på 500 miljoner kronor till bättre förlossningsvård. Satsningen finns i den kommande vårändringsbudgeten. Det ger ett tillskott på drygt 12 miljoner kronor för Kalmar län.

Det är en viktig satsning för att säkerställa trygga och säkra förlossningar för alla som landstingsrådet Linda Fleetwood (V) givetvis är nöjd med.

– Man ska kunna känna sig trygg när man föder barn. Vi har en bra förlossningsvård i Kalmar län, men denna satsning ger oss möjlighet att bättre möta de utmaningar som vi står inför, inte minst när det gäller kompetensförsörjningen.

Medlen ska användas för att stärka förlossningsvården och eftervården för förlösta kvinnor. Tillskottet fördelas till landstingen enligt fördelningsnyckel efter befolkningsmängd. Det ger ett tillskott på drygt 12 miljoner kronor för Kalmar län.

– Detta är en kraftfull förstärkning som ger landstinget möjligheter att anställa fler barnmorskor, ge förutsättningar att jobba heltid, höja lönerna och satsa på en bättre arbetsmiljö för medarbetarna och därmed få en ännu bättre mödra- och förlossningsvård, säger landstingsrådet Linda Fleetwood (V).

Sedan tidigare finns en satsning på förlossningsvård och kvinnors hälsa på 400 miljoner kronor årligen till och med 2019. Även den är resultat av krav som Vänsterpartiet drivit i förhandlingar med regeringen.

Linda Fleetwood, landstingsråd, 070 265 64 25
Kaj Raving, politisk sekreterare, 070 258 97 55