Debattartiklar och insändare

Ett läkarbesök är inte en tröja

Få saker är så provocerande som vinstivrare i den offentliga sektorn, eller det som borde vara den offentliga sektorn. Folk som tycker att skolor, sjukhus och klädbutiker bör spela enligt samma regelverk.

Den utredning som regeringen låtit göra, efter påtryckningar från Vänsterpartiet och med tydligt stöd i opinionen, visar på hur Sverige kan bli lite mer som alla andra länder ute i vår värld. Att Sverige som enda land i världen tillåter fria vinstuttag i skolor är inte bara obehagligt utan också ett hån mot alla oss som betalar skatt. När vi betalar skatt vill vi att den ska finansiera sådant som vägbyggen, kollektivtrafik, skolor, sjukvård och andra verksamheter som gör att samhället fungerar på bästa möjliga sätt och att vardagen flyter på.

De så kallade välfärdsföretagen, aktieskolorna och vinstvårdarna drivs inte främst med privata medel. Pengarna som kommer in i dessa verksamheter är skattepengar, men det överskott som verksamheterna genom ”besparingar” lyckas generera hamnar i fickorna på ägare. Så tas skattemedel för att öka på privata förmögenheter.

Skattemedel bör istället användas för att bekosta välfärden. Den ”vinst” som en del verksamheter lyckas generera bör inte vara en målsättning, istället bör besparingar i vissa delar av verksamheten användas för att bekosta satsningar på andra delar av verksamheten. I många fall bör de besparingar vi ser idag rakt av undvikas, ofta handlar besparingarna om att dra ned på löner och anställningsvillkor. Tanken att stressade och oroliga människor gör ett bättre jobb är som ett dåligt skämt.

Det föreslagna i utredningen är inte något vinststopp, utan förslaget innefattar att vinst bara ska kunna göras på de pengar som någon själv satsat. Alltså kan företagaren fortfarande göra vinst, men inte med skattemedel som insats. Det föreslås också en begränsning av vinstuttaget. Även på det kapital som själv satsas i dessa företag, det är ett minst sagt rimligt sätt att göra branschen mindre attraktiv för företag vars grundidé är att tjäna pengar på det som andra är beroende av, det vill säga utbildning och sjukvård.

Ett läkarbesök är inte en tröja.

Josefin Hellvin (V)
Bertil Dahl (V)