Landstinget i Kalmar län bäst på jämställdhet när Vänsterpartiet har ansvaret

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Landstinget i Kalmar län är bäst på jämställdhet av alla landets landsting och regioner. Det visar rapporten Öppna jämförelser Jämställdhet som Sveriges kommuner och landsting (SKL) publicerade idag. Som landstingsråd med ansvar för bland annat jämställdhet är Linda Fleetwood (V) såklart mycket stolt över resultatet, men inte nöjd.

– Det är ett fantastiskt erkännande för det hårda arbetet som gjorts hittills och det visar att det gör skillnad vem som sitter vid makten. Men vi kan absolut inte luta oss tillbaka. Rapporten pekar på flera viktiga utmaningar och mycket återstår att göra. Inte minst när det gäller sjukfrånvaron, där vi har ett systematiskt arbete på gång, säger hon.

Sveriges kommuner och landsting (SKL) bedömer i rapporten Öppna jämförelser Jämställdhet landstingens jämställdhetsarbete utifrån tre olika kriterier. Sammantaget hamnar landstinget i Kalmar län på första plats. Det är första gången en sådan rapport presenteras och Linda Fleetwood ser på resultatet med ödmjukhet.

– Jämställdhetsarbete handlar också om att omfördela makt och resurser och att våga göra skillnad på riktigt. Det går inte att tro att jämställdhet händer av sig själv, när makt utmanas krävs att det finns de som ligger på och kräver saker och kräver förändring.

– Landstinget i Kalmar län har många engagerade och kunniga medarbetare som bidrar till att göra landstinget mer jämställt. Det går inte att tro att jämställdhet är ett litet projekt som man kan ha vid sidan av övrig verksamhet. Det krävs ett systematiskt och genomgripande jämställdhetsarbete som ständigt pågår. Det är roligt att se att det arbetet ändå ger resultat, avslutar Linda

Linda Fleetwood, landstingsråd, 070 265 64 25
Kaj Raving, politisk sekreterare, 070 258 97 55