Motverka social dumpning vid upphandling

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

För Vänsterpartiet är det en självklarhet att social dumpning ska motverkas vid upphandling. Vid varje upphandling kan ansvariga politiker välja att ta sitt ansvar för både så bra verksamhet och så goda arbetsförhållanden som möjligt. Frågan om personalövertagande är därför viktig för Vänsterpartiet både lokalt och nationellt. Vänsterpartiet vill att detta säkras genom lagstiftning och har pressat arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) i frågan. Tyvärr utan att få klara besked.

Lokalt och regionalt väntar vi dock inte på att regeringen ska ge besked utan arbetar för att tydliga krav på både kollektivavtalslika villkor och rätt till personalövergång ställs vid upphandling. Utan sådana krav undergrävs anställningstrygghet och det finns risk för social dumping. Ett exempel på det är busstrafiken på många håll i landet där förarna kan tvingas söka om sina egna jobb vid en ny upphandling, trots att de kan ha jobbat många år i verksamheten.

Inom kort lägger Kalmar länstrafik, KLT, och landstinget i Kalmar län ut anbudsunderlaget för den nya stora trafikupphandlingen i Kalmar län för de kommande tio åren. Underlaget har tidigare kritiserats kraftigt av Kommunal eftersom de första förslagen inte innehöll någon garanti för att dagens busschaufförer skulle få behålla sina tjänster. Att personalövertagande skulle finnas med i underlaget är ett krav som Kommunal har drivit – och som Vänsterpartiet hela tiden har stöttat.

Nu är det klart att KLT i sin kommande kollektivtrafikupphandling kommer ställa krav på såväl kollektivavtalslika villkor och som på så kallat ”personalövertagande”. Det vill säga att alla busschaufförer som arbetar inom ett upphandlingsområde innan upphandlingen ska få följa med – med samma villkor – till den aktör som vinner upphandlingen. Det är en viktig framgång och vi gläds över att ansträngningarna att värna bussförarnas anställningstrygghet har gett resultat.

Vi anser såklart att andra landsting ska gå samma väg. I Östergötland exempelvis berörs i skrivande stund 350 anställda som riskerar att få söka om sina jobb när busstrafiken upphandlas. Trots att arbetsuppgifterna och rutterna oftast förblir helt oförändrade. Att en förare som skött sitt jobb i 25 år plötsligt ska riskera mista sin fasta anställning är fullkomligt orimligt och Vänsterpartiet har både i landstinget och i riksdagen lyft frågan.

Beskedet från Kalmar län ger viktiga signaler om att det går att göra skillnad och ställa krav som värnar anställningstryggheten och motverkar social dumpning – om man vill. Det krävs dock modiga politiker som vågar peka med hela handen och ange den politiska riktningen. I Kalmar län är Vänsterpartiet med och styr i en rödgrön majoritet. I Östergötland styr (S), (MP) med (C) och (FP). Det gör skillnad.

Linda Fleetwood, landstingsråd landstinget i Kalmar län (V)
Emil Broberg, gruppledare, region Östergötland (V)