Ett stöd som skulle göra stor skillnad för tiotusentals barn

Sommarlovet är igång. Många barn har längtat efter att komma iväg till sommarstugor, semesterresor, läger och olika aktiviteter. Men långt i från alla. Idag lever var sjätte barnfamilj under EU:s fattigdomsgräns. Det innebär att för allt för många barn blir sommaren istället en tid av extra stor oro, tristess och medvetenhet om sådant som andra barn tar för givet.

Vänsterpartiet vill därför införa ett statligt sommarlovsstöd på 250 miljoner kronor årligen. Det ska gå till sådant som kollo, badresor, fotbollsläger och andra sommaraktiviteter för barn mellan 6 och 15 år. Pengarna betalas ut till kommuner som erbjuder avgiftsfria aktiviteter under sommarlovet. Vi kommer att driva förslaget i de kommande budgetförhandlingarna med regeringen.

Barn har rätt till lek och fritid under årets alla månader. Vi vet att en aktiv fritid leder till bättre hälsa och större socialt nätverk, bättre skolresultat osv. Sommarlovsstödet som vi föreslår skulle göra stor skillnad för tiotusentals barn som annars inte kommer iväg på några bra aktiviteter. Vi tycker att alla barn har rätt till ett härligt sommarlov!