Landstingsrådet Linda Fleetwood (V) invald i SKL

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Linda Fleetwood, Vänsterpartiets landstingsråd i Kalmar län, valdes vid SKL:s kongress in som ersättare i Sveriges kommuner och landstings (SKL) sjukvårdsdelegation efter att hon, i hård konkurrens, nominerats att representera vänsterpartiet.

– Det är oerhört hedrande och spännande att ställas inför en sådan här utmaning, säger Linda Fleetwood.

– Det känns bra att jag som dagligen jobbar med hälso- och sjukvårdsfrågor i landstinget nu får möjlighet att hantera dessa frågor på ett mer övergripande sätt i Sjukvårdsdelegationen.

– Vi sitter nu i majoritet och stor möjlighet att kunna påverka sjukvården. Det finns mycket att göra efter åtta år av borgerligt styre.

SKL är en arbetsgivar- och intresseorganisation för kommuner, landsting och regioner som under mandatperioden får rödgrön majoritet. I organisationens nio beredningar sitter politiker från olika partier och delar av landet. Förutom att bereda ärenden åt styrelsen ska ledamöterna i sjukvårdsdelegationen följa utvecklingen inom sjukvårdsområdet. I uppdraget ingår även att ta initiativ i olika frågor samt lämna förslag till styrelsen om åtgärder. Det kan handla om att ta initiativ till remissmöten eller rapporter, att utföra kunskapsstudier och kartläggningar eller att föreslå att SKL:s styrelse ska arbeta med en viss fråga.

Linda Fleetwood, landstingsråd, 070 265 64 25