SD låter gärna girigheten styra

Kaj Raving (V)

Vänsterpartiet har nu fått med sig regeringen på att stoppa vinstintresset i välfärden. Välfärden ska inte längre vara en marknad där privata vinstintressen styr. Istället kan vi bygga en välfärd vi kan lita på. Det är så en stor majoritet av svenska folket vill ha det.

Men att skattepengar ska gå till den verksamhet de är avsedda för istället för att hamna som vinster i privata fickor, det kan SD inte acceptera. SD låtsas visserligen gärna vara bekymrad över välfärden och har anpassat sin retorik till att nästan alla i Sverige faktiskt vill ha en god välfärd, utan vinstintresse. Man låtsades därför i valrörelsen att man var emot vinstslöseriet i välfärden.

Bakom bluffretoriken om att värna välfärden så är dock sanningen att man vill ha kvar vinstslöseriet i välfärden, precis som den övriga högern. SD skiter fullständigt i om välfärden utarmas genom att riskkapitalbolag för ut miljard efter miljard till olika skatteparadis. Liksom övriga högerpartier säger man därför att man tänker stoppa överenskommelsen som Vänsterpartiet fått till.

SD lever visserligen på att ge muslimer i synnerhet och invandrare i allmänhet skulden för alla de problem som kommer av det kapitalistiska samhället. Men sanningen är att SD gärna låter girigheten styra och lydigt springer riskkapitalisternas ärenden. SD är helt enkelt riskkapitalisternas bästa vän.

Kaj Raving (V)