Vänsterpartiet gör avtryck i landstingsbudgeten

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Idag presenterades landstingets budget för de kommande åren. I budgeten syns många områden där Vänsterpartiet gjort tydligt avtryck. Bland annat prioriteras förbättrad psykisk hälsa och snabbare behandling av cancerpatienter. Dessutom presenteras nya ambitiösa målsättningar av landstingsmajoriteten, som att vården ska vara köfri år 2018 och kostnaden för inhyrd personal ska halveras till 2017. Jämfört med förra året satsas nästan 60 miljoner kronor extra för att åstadkomma ökad tillgänglighet och förbättras vårdkvalitet.

– Sjukvården i Kalmar län har starka utgångspunkter. Här finns bland annat Sveriges nöjdaste patienter. Jag tror att det beror på att landstinget håller vad det lovar. Tidigare satte vi exempelvis upp målet att ha Sveriges godaste sjukhusmat och nu är vi där. Det gäller att hela tiden att sträva efter nya mål som förbättrar situationen för patienterna, säger Linda Fleetwood (V), landstingsråd.

Linda Fleetwood är också nöjd över de tydliga avtryck som Vänsterpartiet gjort på många områden i budgeten. Förutom nämnda satsningar på psykiatrin och cancervården görs också omfattande åtgärder för att minska administrationen inom vården, man skärper de sociala och etiska kraven vid upphandling och ska utbilda all personal i jämställdhet, bara för att nämna något. Vänsterpartiet har också sett till att det satsas på kulturen. En av dessa vill Linda Fleetwood nämna särskilt.

– En nyhet som är väldigt, väldigt rolig att få presentera är att landstinget nu ska följa den så kallade enprocentregeln. Den innebär helt enkelt att man avsätter en procent av kostnaderna vid nybyggen till offentlig konst, vilket är en dubblering jämfört med hur det ser ut nu. Det är viktigt att satsa på vår kulturmiljö. Konst och kultur har en positiv effekt på hälsan – det är en del av vården.

En påtaglig förändring jämfört med tidigare budgetar är det stora fokuset på folkhälsa. Detta är väldigt viktigt för Vänsterpartiet som vill ha en sjukvård som jobbar förebyggande och hälsofrämjande och utgår från en social helhetssyn. Vården ska aktivt samarbeta med andra samhällsaktörer för minskade klass- och könsklyftor i hälsa. Alla ska ha samma rätt till bra vård.

– Hälsoklyftorna i det svenska samhället är mycket påtagliga. Den ökade ojämlikheten i samhället återspeglas också på hälsans område. Kvinnor lever visserligen längre än män men drabbas i högre grad av ohälsa. Dödligheten är mer än dubbelt så hög bland personer som endast har grundskoleutbildning jämfört med dem som har eftergymnasial utbildning. Det känns bra att vi nu fokuserar på detta på ett helt nytt sätt och att Vänsterpartiet kommer att leda det arbetet, säger Linda Fleetwood som också är ordförande i det helt nya Folkhälsoutskottet i landstinget.

Linda Fleetwood, landstingsråd, 070 265 64 25