Återupprätta en sjukförsäkring värd namnet

Någon vecka innan valet träffade jag Susanne i Oskarshamn. Susanne är en av alla de, främst kvinnor, som drabbats hårt av högerregeringens omänskliga utförsäkringslinje. ”Jag hade inget människovärde” säger hon när hon beskriver hur det är att leva som utförsäkrad. Den utförsäkringslinje som regeringen Reinfeldt införde är inget annat än en skam för Sverige.

En ny regering måste snarast sätta stopp för denna utförsäkringslinje som bara gjort sjuka sjukare, ökat klyftorna och tvingat in nya grupper i socialbidragsberoende och fattigdom. De rödgröna var redan inför valet 2010 överens om att sjukförsäkringssystemet behöver förändras och utförsäkringarna stoppas. Därför är det oroande att stefan Löfven (S) nu avvisar regeringssamverkan med Vänsterpartiet.

Istället söker han nu samverkan högerut, mot just de partier som för att finansiera sina skattesänkningar har kastat ut tusentals svårt sjuka från sjukförsäkringen till en tillvaro av ovisshet, otrygghet och fattigdom. Dessa sjuka står nu, precis som Susanne gjort, helt utanför systemet och tvingas leva på föräldrar, barn, partners eller socialbidrag. Många hade satt sitt hopp till en rödgrön regering.

Sjukförsäkringen borde finnas till som ett skyddsnät för att alla ska kunna känna sig trygga med att tillvaron inte behöver krascha mer än vad som ändå sker vid sjukdom eller skada. Det behövs tidsgränser för den enskilde ska ha rätt till rehabilitering och stöd, inte administrativa tidsgränser som gör att cancersjuka måste ange dödsdatum för att tillåtas vara sjuka. Om detta var vi rödgröna partier ense.

Efter att högerregeringen under lång tid envetet hållit fast vid en sjukförsäkring som kastar ut människor i otrygghet så måste nu en ny regering skapa ett system som är rättssäkert och inte sparkar på de som redan ligger. Vänsterpartiet kommer inte att acceptera något annat. Ansvaret ligger nu på Löfven och Socialdemokraterna att snarast återupprätta en sjukförsäkring värd namnet.