Debattartiklar och insändare

Personlig assistans i riskkapitalets regi

Det här är Humana som vann Kalmar kommuns upphandling av den personliga assistansen:

• Humana börsnoterades mars 2016 till ett värde av 69,50 kronor per aktie. Första halvåret gick aktien stark och toppnoterade 85,50 i augusti samma år. Idag har aktien dalat ner till under 60 kronor per aktie.

• Humanas största ägare är Air Syndication SCA, ett riskkapitalbolag med säte i Luxemburg. Vem eller vilka som i sin tur äger Air Syndication SCA är inte lika lätt att ta reda på, men enligt artiklar från 2016 ägs Air Syndication SCA av ett annat riskkapitalbolag, Argan Capital, som är baserat i skatteparadiset Jersey. Men ägarstrukturerna kan såklart ha ändrats både en och 50 gånger sedan dess så vem eller vilka som äger Humana som nu ska driva personlig assistans åt Kalmar kommun vet vi inte riktigt. Hade kommunen haft kvar driften själv så hade det varit vi kommuninnevånare som ägt vår verksamhet.

• Humana är en aktie med låg direktutdelning till sina aktieägare. Varför man vill vara ägare i Humana är alltså inte på grund av företagets avkastning utan för att man tror att bolaget på sikt kommer att stiga i värde. Något som bolaget, trots ett stort antal uppköp och nyetableringar, inte verkar lyckas särskilt bra med tanke det fallande börsvärdet. Vad som händer om bolaget inte snart får det lyft de lovat kanske någon annan kan svara på.

Ägarna till Humana (som vi inte riktigt vet vilka de är) tror sig alltså kunna minska kostnaderna för den personliga assistans som Kalmar kommun idag utför och samtidigt göra ekonomisk vinst. De som kommer få ta smällen är dels assistenterna i form lägre löner och minskad anställningsgrad men också brukarna med bland annat högre personalomsättning.

Det finns så mycket mer jag skulle vilja säga om det här. Men jag nöjer mig tills vidare med att ställa frågan om det är det så här vi vill att vår välfärd ska se ut? Vill vi ha stora riskkapitalbolag i välfärden som sätter aktieägarnas vinstintresse framför brukarna och personalens bästa?

Vänsterpartiet har varit motståndare mot privatiseringen genom hela den segdragna och på många sätt fiaskoartade upphandlingen. Den här privatiseringen kan tas tillbaka. Tänk på det när ni går och röstar till hösten.

Jens Körge (V)
Kalmar