KD:s Jimmy Loord vilseleder avsiktligt – eller har ingen koll

Antingen vilseleder Jimmy Loord (KD) avsiktligen eller så har han helt enkelt ingen koll. I ett pressmeddelande påstår han att Vänsterpartiet skulle vara medskyldiga till den pågående LSS-krisen. Detta eftersom vi gjort upp om budgeten med regeringen. Det är helt enkelt inte sant – och det vet rimligen Jimmy Loord mycket väl om.

– Det är nya direktiv och en lagändring som behövs! Det är ju dessa som styr bedömningarna från Försäkringskassan – inte budgeten. Det borde en rutinerad politiker som Jimmy Loord rimligen ha koll på.

Läs om replikskiftet mellan Kaj Raving (V) och Jimmy Loord (KD) i

Jimmy Loord framhåller att Kristdemokraterna i sitt budgetalternativ lagt in mer pengar till assistansen, en ”satsning” som med gällande direktiv och lagstiftning skulle vara helt meningslös.

– Budgeten är en prognos utifrån rådande läge, inget annat. Om vi fått in mer pengar så hur skulle Försäkringskassan bedöma då? Jo, fortfarande enligt gällande direktiv och lagstiftning såklart. Den ”satsning” som Jimmy Loord slår sig för bröstet för är alltså inget annat än ett spel för galleriet, säger Kaj Raving (V).

Läget är akut för de av oss som behöver hjälp av personlig assistans för att leva värdiga liv. Den ena förtvivlade familjen efter den andra får avslag från Försäkringskassan. Liv slås i spillror på grund av att LSS-lagstiftningen inte fungerar enligt lagstiftarens intentioner. Det är ingen tid för politiskt fulspel, menar Kaj Raving.

– Jag är besviken över att Loord i detta läge väljer att söka politisk konflikt istället för samsyn med andra som vill rätta till lagstiftningen. Det är lagen som behöver ändras och det måste ske nu. Då måste vi som vill se en ändring driva på tillsammans för att hitta en lösning istället för att försöka plocka billiga politiska poäng.

Försämringarna av LSS och rätten till assistans började redan under den förra borgerliga regeringen. Till skillnad från Vänsterpartiet, som är i opposition till regeringen men gjort upp om budgeten, så var Jimmy Loords Kristdemokraterna då en del av regeringsunderlaget.

– Så, sluta med billiga fulknep och ta ansvar istället. Vår hand är utsträckt till alla som vill få en LSS värd namnet. Den lagändring som borde kommit redan under KDs regeringstid kan komma nu i stället – om ni bara vill, avslutar Kaj Raving.

För mer information:

Kaj Raving, 070-258 97 55