Debattartiklar och insändare

Barn indoktrineras av roffarkulturen

Per Gawelund (V)

Det är sannerligen inte alltid lätt att vara en bra förälder. Med alla sina brister och tillkortakommanden försöker nog de flesta mammor och pappor ge sina barn en god och kärleksfull uppväxt. Många föräldrar har återkommande samtal med sina barn om moral, att göra rätt för sig och ta ansvar för sina handlingar. Har man smutsat ner eller gjort något fel smiter man inte undan eller skyller på någon annan. De flesta föräldrar verkar ha målsättningen att främja sina barn till trygga, självständiga och ansvarsfulla människor.

Men det finns en grupp i samhället där många barn i generationer växer upp med helt andra normer och värderingar. De bor ofta i kraftigt segregerade förorter. Det organiserade tiggeriet av olika bidrag uppmuntras av familjen. Att systematiskt trixa med skatten verkar vara mer regel än undantag. Inom gruppen finns det extrema element som till och med skryter om hur de smiter från skatten och på andra sätt lurar samhället på pengar.

Från statistik går det att utläsa att vissa typer av ekonomiska brott är kraftigt överrepresenterade hos dessa människor och bostadsområden. Denna roffarkultur indoktrinerar tidigt barnen med att gruppmedlemmarna inte behöver rätta sig efter majoritetssamhällets lagar och regler. Istället har de skapat en egen hederskodex. Många föräldrar vägrar dessutom att låta sina barn integreras i övriga samhället och placerar därför barnen i särskilda homogena skolor. Slutenheten och föraktet mot andra utanför gruppen har skildrats i många avhandlingar och dokumentärer.

Dessa parallella världar splittrar samhället. Detta är illa nog men vad värre är att vi riskerar ännu en förlorad generation barn. Så här kan det inte fortsätta. Oskyldiga barn ska inte straffas och stigmatiseras för att deras föräldrar har ett omoraliskt leverne.

Många etablerade politiker och andra makthavare försöker bagatellisera, skönmåla eller till och med förneka problemen. Vänsterpartiet är det enda parti som vågar stå upp och säga sanningen.

I klartext. Överklassens bidragstiggeri och skattesmitning måste stoppas. När andra partier hymlar och fegar ur har Vänsterpartiet viljan och de konkreta lösningarna på problemen. Med oss blir det förändring på riktigt.

Barn ser, lär och tar efter vad deras föräldrar och omgivningen gör. Alla barn har rätt till en god uppväxt med sunda förebilder. Detta gäller även barnen i överklassen.

Per Gawelund (V)

Läs artikeln i