Debattartiklar och insändare

Sätt åt skattesmitarna – på riktigt!

Daniel Sestrajcic (V), ledamot i skatteutskottet

Leif Jakobsson och Lena Hallengren är i Östra Småland/Nyheterna den 10 juni med rätta upprörda över borgarnas agerande i frågan om skatteflykt. Den kostar Sverige 46 miljarder kronor varje år – lika mycket som hela Oskarshamns årliga budget 26 gånger om!

Moderata finansministern Anders Borgs specialgren var att skälla på företags aggressiva skatteplanering men sedan i praktiken inte göra något. Det sorgliga är att även S/MP-regeringen gör lite, trots löften om motsatsen.

Tiopunktsprogrammet saknar flera av de riktigt skarpa åtgärderna för att komma till rätta med skatteflykten och aggressiv skatteplanering. Inte minst eftersom Sverige är djupt insyltat i skattesmitarindustrin genom att flera av våra banker avslöjats som mellanhänder och förmedlare av exempelvis brevlådeföretag och våra storföretags aggressiva skatteplanering.

När en sammanslutning på 21 organisationer, däribland Rädda Barnen och Svenska Kyrkan, nyligen bedömde svensk politik på fyra centrala områden vad gäller skatteflykt får regeringen inte godkänt på ett enda område.

Vänsterpartiet har länge påtalat att regeringens retorik inte stämmer överens med dess handlingar. Här är några av våra förslag:

• Omöjliggör tjänster vars syfte är skatteflykt. Banker, revisionsbyråer och skattejurister tjänar grova pengar på att tillhandahålla tjänster som gör dem till en nyckel i skatteflyktsindustrin. Vi vill införa en anmälningsplikt för misstänkt skatteflykt och se över möjligheterna att göra brevlådeföretag illegala. Bankerna bör också tvingas att offentliggöra listor på vilka skatteparadis man verkar i samt vilka företag man samarbetar med.

• Återupprättat förtroende för skatteverket genom att byta ut skatteverkets ledning eftersom den vänskapskorruption som avslöjats i Uppdrag Granskning undergräver förtroendet. Ändra regelverket för självrättelser så att den retroaktiva tiden för beskattning höjs från sex till femton år och skattetillägg alltid tas ut.

• EU:s förslag om land för land-rapportering för storföretag missar målet. Regeringen borde driva på för ökad transparens och tydligare regelverk. Gör land för land-rapporteringen offentlig, låt den omfatta fler företag genom en lägre tröskel för företagens omsättning samt en skyldighet att rapportera om samtliga länder de verkar i såväl inom som utom EU.

Är Jakobsson och Hallengren beredda att driva fram förändringar så kan vi tillsammans angripa problemen de beskriver. Regeringens politik vad gäller internationell skatteflykt är idag nämligen knappast bättre än under Anders Borgs finansministertid.

Daniel Sestrajcic (V), riksdagsledamot i skatteutskottet