Debattartiklar och insändare

Det är inte okey!

Liselotte Ross (V), politisk sekreterare och Bertil Dahl (V), kommunalråd

Det är inte okey att män har mer makt i samhället på grund av sitt kön.
Det är inte okey att män har högre lön än kvinnor för likvärdigt arbete.
Det är inte okey att män tar mindre ansvar än kvinnor för barn och hem.
Det är inte okey att män tar mindre ansvar för föräldrar på grund av brister i välfärden.
Det är inte okey att män utsätter kvinnor för våld, ofta i nära relationer där man känner varandra.
Det är inte okey att män utsätter kvinnor för förnedring och trakasserier i sociala media.
Det är inte okey att män ute på en offentlig plats eller ett nöjesställe utsätter kvinnor för sexuella trakasserier, tafsande och våld.
Det är inte okey att exploatera kvinnor.

Allt detta går att ändra på. Sverige har på många sätt kommit en bra bit på vägen, men ännu kvarstår mycket att göra. Många tar ställning och arbetar för jämställdhet och rättvisa. Nu gäller det att fortsätta med jämställdhetsarbetet, med att förändra värderingar, att fler tar verklig ställning för jämställdhet, kvinnors rätt till sin kropp, sin integritet, rättvis fördelning av makten i samhället, ett delat ansvar för barn och hem och frihet från våld och trakasserier.

Detta gäller alla, oavsett om du bor i Ystad, Östersund eller Kalmar. Det gäller oavsett om du har bott här i landet nästan hela ditt liv eller om du har kommit hit som inflyttad. Jämställdheten och reglerna är grundläggande och gäller alla.

Vi har naturligtvis olika värderingar och synsätt med oss från våra hem och miljöer. Varje individ måste få kunskap om och kunna dela jämställdhetens grunder. Det gäller mig, det gäller dig och alla andra.

Jämställdhet handlar om kön, en manlig struktur som i olika utsträckning finns inom oss som individer, i alla länder och som drabbar kvinnor. Vi har kommit mycket längre än många andra länder, men det är inte tillräckligt. Kunskapen och medvetenheten om vikten av jämställdhet är olika hos olika individer.

Det är absolut nödvändig och okey att kräva värderingar och handlingar för verklig jämställdhet, men det är inte okey att försöka peka ut länders eller religioners alla invånare för att vara ansvariga för ojämställdheten här.

Bertil Dahl (V), kommunalråd
Liselotte Ross (V), politisk sekreterare