Landstinget i Kalmar län tar krafttag för bättre fysisk vård för psykiskt sjuka

Personer som lider av psykisk sjukdom har högre sjuklighet och större risk att dö i fysiska sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdomar och cancer, än andra. Den förväntade livslängden är förkortad med upp till 20 år. Det är en utmaning för alla landsting, men få gör något åt det. Landstinget i Kalmar län tar nu krafttag för att komma tillrätta med problemet.

– Att förbättra den fysiska vården för psykiskt sjuka är bokstavligen en fråga om liv och död, säger Linda Fleetwood, landstingsråd för Vänsterpartiet. Hon hoppas nu att fler landsting ska följa efter.

Att psykiskt sjuka lever betydligt kortare än andra är väl dokumenterat och enligt undersökningar som Socialstyrelsen gjort så riskerar psykiskt sjuka att inte få samma fysiska vård som andra. Landstinget i Kalmar län har nu antagit en handlingsplan för att säkerställa att psykiskt sjuka med fysiska sjukdomar uppmärksammas i vården. Den gäller från årsskiftet och är en viktig satsning för att säkerställa en jämlik vård för alla som Linda Fleetwood är mycket nöjd med.

– Personer som lider av psykisk sjukdom kräver mer stöd. Det är viktigt att det stödet finns, säger hon.
Handlingsplanen är inriktad på fem områden med praktiskt genomförbara åtgärder där fokus ligger på individanpassning. Patienterna inom psykiatrin ska ges förutsättningar att själva påverka sin hälsa.

Eftersom landstinget är först ut med den här typen av handlingsplan så kommer det att följas upp regelbundet. En första utvärdering görs om ett år. Linda Fleetwood tror dock inte på en snabb lösning utan tror att det kommer att ta tid att komma tillrätta med problemet. Det viktiga är dock att det i slutänden blir en positiv förändring för patienterna och en jämlik vård för alla.

– Hos många psykiskt sjuka finns ett djupt rotat misstroende mot den fysiska vården. Att återvinna det förtroendet blir en stor utmaning – som vi måste klara.

Linda Fleetwood, landstingsråd, 070 265 64 25
Kaj Raving, politisk sekreterare, 070 258 97 55