Bättre för fattiga barnfamiljer efter nyår

Någon vecka innan jul släppte Rädda Barnen en ny barnfattigdomsrapport som pekar ut en fortsatt stor barnfattigdom i Sverige, 12 procent. Det är barn till ensamstående och utlandsfödda som har de allra sämsta ekonomiska förutsättningarna. Partistyrelseledamoten Kaj Raving menar att siffrorna för barnfattigdomen är ovärdiga ett rikt land som Sverige. Därför är han nöjd över satsningarna som Vänsterpartiet har fått igenom i förhandlingarna med regeringen.

– Vi har fått igenom ett antal reformer som kommer att göra stor skillnad för de många barn som kommer från familjer med knappa ekonomiska omständigheter. Det blir gratis medicin för barn, glasögonbidrag, sommarlovsstöd, fler anställda på fritids, sänkta avgifter i kulturskolan, upprustning av skolgårdar och en satsning på socialtjänstens arbete med barnärenden, säger Kaj Raving.

Vänsterpartiets avtryck på budgeten har ett tydligt barnperspektiv. Sammantaget handlar det om satsningar på nästan två miljarder kronor nästa år. Den första januari blev mediciner till barn avgiftsfria och alla barn med behov får glasögonbidrag. Samtidigt får föräldrar som är hemma med sina barn och har grundnivån i föräldraförsäkringen sin ersättning höjd från 225 till 250 kronor om dagen. Detta är resultatet av några av de välfärdsreformer Vänsterpartiet fått igenom i budgetförhandlingarna med regeringen och som nu träder i kraft. Reformerna är en del i ett systematiskt arbete för att minska barnfattigdomen.

– Att barnfattigdom är ett allvarligt problem har varit känt länge. Nu genomför vi välfärdsreformer som går något åt problemet. Ingen förälder ska behöva välja mellan att hämta ut medicin till sina barn och att köpa vinterkläder åt dem. Satsningarna som Vänsterpartiet har fått igenom i förhandlingarna med regeringen kommer att göra skillnad för många barn i familjer som har dåligt med pengar, avslutar Kaj Raving.

Kaj Raving, partistyrelseledamot, 070 982 96 68