Vänsterpartiet vill bevara den lågtrafikerade järnvägen!

Marknadsexperimentet med tågtrafiken är ett misslyckande som företag och privatpersoner betalar för med stora förseningar. Värst drabbas alla pendlare som för att ta sig till arbete eller studier tvingas till en vardag med stor osäkerhet och stress på grund av bristande tillförlitlighet i vårt tågsystem. Den ekonomiska kostnaden för alla dessa förseningar och inställda tåg för resenärer och företag beräknas till fem miljarder per år. Just därför har Vänsterpartiets partistyrelse antagit ett visions- och strategiprogram för framtidens tågtrafik.

– Vi tar bland annat tydlig ställning för att befintliga lågtrafikerade banor ska bevaras, säger partistyrelseledamoten Kaj Raving.

Några av de förslag som nämns är ett gemensamt biljettsystem för alla trafikföretag samt ett förstatligande av underhållet och tågstationerna. Vänsterpartiet vill därför att Trafikverket bygger upp en organisation där allt underhåll samlas

– Järnvägen är en samhällsservice, det kräver samhällsansvar. Avregleringen av järnvägen har gett minskat helhetsansvar och långsiktighet. Ett förstatligande av underhållet är nödvändigt om vi ska kunna lösa de problem som uppstått på grund av ett grovt eftersatt underhåll.

Investeringar i järnvägssystemet har länge behövts och dagens situation gör det än mer angeläget. Vänsterpartiet föreslår att huvudprincipen vid reinvesteringar och nyinvesteringar av järnvägsinfrastrukturen ska vara lånefinansiering. På så vis kan kostnader fördelas över en längre tid.

– SJ ska ha en skyldighet att bedriva tågtrafik i hela landet, men samtidigt bör avkastningskravet på SJ tas bort. Överskottet ska istället återinvesteras i bättre service och lägre priser.

Kaj Raving, partistyrelseledamot, 070 982 96 68