Nu är det hög tid för nästa våning i samhällsbygget

Tillväxten i Sverige är på historiskt höga nivåer och betydligt bättre än väntat. Arbetslösheten sjunker och har inte varit så låg som nu på många år. SCB rapporterar om idel positiva besked för konjunkturläget, med kraftigt ökad orderingång för industrin, växande industri- och tjänsteproduktion och uppgång i restaurangförsäljningen. Efter åtta år av borgerligt mörker ljusnar det äntligen.

I den budget som Vänsterpartiet förhandlat fram med regeringen finns stora satsningar på välfärden. Vi anställer fler i äldreomsorgen och satsar på bostadsbyggande och renovering av miljonprogrammen. Vi ökar tryggheten på arbetsmarknaden. Vi lagar revor som uppstått efter de borgerligt styrda åren.

Vi bygger också ut välfärden med helt nya byggstenar. Sådant som statligt glasögonbidrag och gratis mediciner för barn är inte att återställa till ett bättre förflutet, det är sådant som Sverige aldrig haft tidigare. Tack vare Vänsterpartiets avtryck i budgeten har vi en budget som visar att det att det är möjligt gå framåt, bara man vill.

Men det behövs så mycket mer. Vårt lands styrka har alltid varit att vi har investerat i samhället och direkt i människor – i utbildning, hälsa och jämlikhet. Tidigare generationer fick bättre utbildning och bättre jobb samtidigt som vi blev fler. Det var möjligt tack vare att man gjorde långsiktigt lönsamma satsningar. Det är en lärdom Sverige måste ta till sig i dag.

Här finns ett vägval – passivitet eller att satsa långsiktigt. När Sverige nu växer vill vi göra lönsamma investeringar och en ordentlig utbyggnad av välfärden. Det är dags att investera i framtiden. Det finns stora samhällsbehov, det finns människor som kan lösa dem och det finns även pengar för att finansiera det. Nu är det hög tid för nästa våning i samhällsbygget.