Kulturen har en viktig roll i vårdens utveckling

Vilken roll kan kulturen spela för att utveckla vården i Landstinget i Kalmar län? Att delta i kulturlivet, som besökare, publik eller genom att själv spela, sjunga eller måla, är centralt för människors livskvalitet och personliga utveckling. Vi vet idag att den psykiska ohälsan är en ökande kostnad inom sjukvården. Kan kulturen vara ett verktyg för att ändra på det?

Alltmer uppmärksammas kulturens betydelse för en god hälsa. Kulturen som en betydelsefull faktor, både för att förebygga ohälsa, men även som en del i tillfrisknandeprocessen, är en viktig fråga för Vänsterpartiet. Vi tror att om vi integrerar kulturen i hälsoarbetet så är det en framgångsfaktor på många sätt.

Kulturellt skapande i alla dess former är både ett mål i sig och ett verktyg för att förstå och förändra samhället. Kulturen förtjänar en självklar plats i vården och ska vara tillgänglig för alla vare sig man har sjukdom, smärtor, funktionshinder eller ålderskrämpor. Vetenskapliga studier visar dessutom att kulturell aktivitet har ett samband med god hälsa.

Gunnar Bjursell, professor i molekylärbiologi vid Göteborgs universitet, som började forska om sambandet mellan kultur och hälsa för 15 år sedan, menar att kultur har klara och tydliga effekter på hälsan. Han var en av flera kunniga deltagare vid ett panelsamtal som Vänsterpartiet anordnade i torsdags om hur kulturens förebyggande och läkande effekter kan bli en del i vårdens rehabilitering och behandling.

Vänsterpartiets hälso- och sjukvårdspolitik utgår från människans behov av meningsfulla sammanhang, där deltagande i kulturverksamheter främjar såväl kroppslig som psykisk hälsa. Vi tror att kulturen har en viktig roll i utvecklingen av vården i Landstinget i Kalmar län.

Linda Fleetwood, landstingsråd (V)
Lars Ohly, moderator för panelsamtalet om Kultur & Hälsa