Vill SD att arbetare ska stå och buga för arbetsgivarna?

SD har nu i höst lagt en motion i riksdagen om att genomföra inskränkningar i strejkrätten. Med tanke på partiets intima samtal med arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv så är det egentligen inte förvånande. Förslaget skulle mycket väl kunna vara hämtat från deras önskelista över åtgärder för att ge mer makt till arbetsgivarna på arbetarnas bekostnad.

SD ställde sig också bakom och aktivt drev på Alliansens långtgående försämringar i arbetsrätt och anställningsskydd. Partiet röstade emot höjt tak i a-kassan och är emot att LO-medlemmarna ska få dra av fackförbundsavgiften i deklarationen. Man har röstat emot satsningar på arbetsmiljöarbete och till nya regionala skyddsombud. Osv, osv, osv.

Nu vill man alltså gå vidare och inskränka strejkrätten genom att stoppa rätten till sympatiåtgärder. Det är ett förslag som slår direkt mot exempelvis undersköterskor i Kommunal. De kan inte lämna äldreboendet och gå ut i strejk själva utan behöver solidaritet från andra om de ska kunna slåss för sina villkor. Den möjligheten vill SD förvägra dem.

SD:s redan arbetarfientliga politik blir allt värre. Vill SD att det bara ska vara att stå och buga för arbetsgivaren som ska finnas kvar för arbetare?! Arbetarnas ställning behöver stärkas, inte försvagas. Vi behöver tryggare arbetsplatser, inte otryggare. Sverige behöver mer vänsterpolitik, inte mer högerpolitik utformad av Svenskt Näringsliv.