Lagen måste skydda mot barn- och tvångsäktenskap – utan undantag

Vänsterpartiet anser att Sverige ska vara ett föregångsland för barns, ungas och kvinnors rättigheter. Vi måste vi stå upp för de mänskliga rättigheterna och stoppa barn- och tvångsäktenskap i alla dess former. Då ska det inte heller kunna vara möjligt att erkänna tvångsäktenskap, utländska barnäktenskap och fullmaktsäktenskap i Sverige.

I maj i fjol skärpte riksdagen lagstiftningen för att stärka skyddet mot tvångsäktenskap och barnäktenskap. Lagen innebar dock att det även fortsättningsvis kan vara möjligt att erkänna ingångna tvångsäktenskap, utländska barnäktenskap och fullmaktsäktenskap i Sverige. Vänsterpartiet var det enda partiet som röstade för att ta bort alla möjligheter till undantag.

Vänsterpartiet vill ta bort undantagsregeln, men inga andra partier ställde sig bakom vår motion om att täppa till kryphålen i lagen. Nu, mer än ett år senare, är resultatet av den nya lagen magert. Hittills har den inte resulterat i några fällande domar. Samtliga 19 förundersökningar har lagts ner och inga åtal har väckts. Är detta verkligen ett acceptabelt resultat av lagen?

Alla barn ska ha rätt till sin barndom och alla människor ska ha rätt att välja sin partner. Vänsterpartiet anser inte att vi kan ha en lagstiftning som innebär att vissa barn undantas det skydd som alla borde ha rätt till. Därför måste lagen ändras så att inga undantag för barn- och tvångsäktenskap accepteras.