Linda Fleetwood (V) nöjd över stort fokus på jämställdhet och jämlikhet i landstingsbudgeten

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Den rödgröna landstingsmajoriteten har nu presenterat sitt förslag till landstingsbudget. Landstinget i Kalmar län är redan i ett nationellt perspektiv en föregångare i folkhälsoarbetet. Nu tas ytterligare steg. Folkhälsan liksom arbetet med ökad jämställdhet och jämlikhet har fått ett större utrymme i årets budget jämfört med tidigare år. Något som vänsterpartiets landstingsråd Linda Fleetwood är mycket nöjd över.

– Jag är stolt över att budgeten genomsyras av folkhälsoperspektivet och ett stort fokus på jämställdhet och jämlikhet. Idag ser vi exempelvis hur psykiskt sjuka ofta har sämre hälsa och dessutom ofta drabbas av ett sämre omhändertagande för kroppsliga sjukdomar. Det har varit viktigt för oss i Vänsterpartiet att lyfta in sådana frågor, säger Linda Fleetwood.

Nu ska särskilda insatser göras för att utbilda personalen för att fånga upp personer med psykisk sjukdom som riskerar att falla mellan stolarna. Särskilda insatser ska också göras för att stödja personer med psykisk sjukdom att förbättra sina levnadsvanor. Även personer med funktionsnedsättning har ofta sämre hälsa än andra. Funktionshinderperspektivet ska därför in i alla delar av verksamheten och i allt beslutsfattande.

Hela landstingssektorn har för närvarande en svår ekonomisk situation. Landstinget i Kalmar län är inget undantag men en i grunden mycket välskött ekonomi och verksamhet gör att läget ser bättre ut än på andra håll. Även om ekonomin är ansträngd kan därför 23 miljoner kronor läggas på nya satsningar nästa år.

– Vi satsar bland annat 17 miljoner på primärvården, bland annat för att förbättra tillgängligheten på landsbygden. Vi satsar även på förbättrad psykisk hälsa och ett snabbare mottagande av flyktingar med sjukvårdsbakgrund.

Landstinget har idag Sveriges kortaste väntetider. Nu satsar man på att göra vården helt köfri till 2018. Det ska ske genom ett nytt synsätt där patienterna hela tiden ska veta vad nästa steg är i vården och direkt kunna få en tid. Samtidigt ska delaktigheten bland patienterna ökas, bland annat genom så kallade vårdöverenskommelser.

Budgeten innehåller också en del taxeförändringar. Bland annat görs en indexuppräkning av kollektivtrafiktaxorna med 2,5 procent (normal uppräkning) och egenavgiften för de kraftigt underfinansierade sjukresorna sjukresor höjs med 25 kronor. Det är den första höjningen sedan 2009. Samtidigt höjs fribeloppet för sjukresor med 450 kronor.

I landstingets budget finns också flera förändringar som kommit till tack vare Vänsterpartiets förhandlingar med regeringen. Bland annat slopas flera avgifter. Mammografi 40-74 år blir avgiftsfri liksom tandvård upp till 21 (till 23 i ett andra steg). Barn och unga får glasögonbidrag och kostnadsfria läkemedel. Landstinget subventionerar redan idag preventivmedel upp till 26 år, men nu blir det dessutom helt gratis upp till 21. Dessutom kommer bidrag till särskilda satsningar.

– Det är tack vare Vänsterpartiet som vi nu kan göra satsningar på bland annat kvinnosjukvården och psykisk ohälsa för barn och unga, avslutar Linda Fleetwood.