SD har aktivt och konsekvent stött den högerpolitik som lett till nedmonterad välfärd

Kaj Raving (V), levererar en slutreplik till SD:s Mikael Svärdshammar.

Jag vill ha ett samhälle som styrs utifrån solidaritet, rättvisa och omtanke. Ett tryggt samhälle där vi tar hand om varandra. En välfungerande välfärd är avgörande för tilliten och tryggheten i samhället. I spåren av åtta års högerstyre och extrema skattesänkningar ser vi nu på många håll hur välfärden krackelerar alltmer. SD har aktivt och konsekvent stött denna högerpolitik.

I detta Sverige drömmer sig Mikael Svärdshammar (SD) tillbaka till 70-talet. ”Hur kunde det bli såhär i vårt folkhem?” undrar han. Oförmågan, eller oviljan, att se konsekvenserna av den egna politiken är närmast skrämmande. Att SD röstade med Alliansens budget innebär att de rikaste i Sverige tjänar närmare 4,5 miljarder, bara i år.

På 70-talet var Sverige ett land med en växande välfärd och minskande klassklyftor. Idag är Sverige ett av de länder där klassklyftorna har ökat mest samtidigt som alltfler upplever hur välfärden inte räcker till. ”Vi ska absolut inte höja skatterna” skriver Mikael Svärdshammar och bekräftar därmed bilden av SD som ett stabilt stödhjul åt övriga högern.

Knappt något annat västland har sänkt skatten så mycket sedan 2006 och SD har hejat på hela vägen. SD har sänkt skatten för bankerna som nu kan glädjas åt 100 miljarder i beräknade vinster för 2014. SD har också aktivt bidragit till en ökad skatteklyfta mellan pensionärer och löntagare genom att fälla ett rödgrönt förslag som krävde att pension inte skulle beskattas hårdare än lön.

Samtidigt försvann enbart under 2011 vinster motsvarande 24 000 undersköterskor från välfärden till olika riskkapitalbolag. Den summan har sannolikt ökat rejält sen dess. Kanske tycker Mikael Svärdshammar att dessa undersköterskor inte skulle göra skillnad i vård och omsorg? SD har i alla fall inget intresse av att stoppa vinstintressets framfart i välfärden.

SD slickar uppåt och sparkar nedåt. Man står konsekvent på direktörernas och riskkapitalisternas sida, ökar klassklyftorna och saboterar välfärden. Sverige har inte råd med mer högerpolitik. Sverige har inte råd med SD!

Kaj Raving, partistyrelseledamot (V)