Sverige är unikt i världen om att tillåta vinster i skattefinansierade skolor

Från den 26 januari är Sverige helt unikt. Detta efter att Chiles kongress insett att det inte är hållbart att fortsätta tillåta vinstjakt i skolan. Därför har man nu satt stopp för det skolsystem som var (nästan) lika extremt som det svenska. Sverige är numera ensamt i världen om att tillåta vinster i skattefinansierade skolor.

Det var Pinochet-diktaturen som tvingade på Chilenarna extrema privatiseringar. Dessa saknade motsvarighet i världen – fram till att Sverige blev en experimentverkstad i privatisering. Sverige är nu ett av de länder som har privatiserats allra snabbast och är idag extremt i att tillåta vinstintresse i skolan. Svenska elever har blivit handelsvaror.

Privatiseringsivern har lett till att girigheten tagit över alltmer av skolan där nu privata aktörer, med stöd av högerpolitiker, leker affär. Skolan är en miljardindustri där skolbolag ser en lönsam marknad för den som lyckas. Riskkapitalägda Academedia har på bara ett år en rörelsevinst på nästan en halv miljard – som tas ut på svenska skattebetalares bekostnad.

Precis som i Chile har experimentet med att tillåta vinstjakt i skolan lett till att skillnaderna mellan elever som klarar sig bra och de som har det svårt i skolan blivit större och större. Det ska inte läggas på enskilda elever och föräldrar att välja ”rätt” skola. Alla skolor ska vara bra och alla elever ska ha rätt till bra utbildning.

Vad som behöver göras är alldeles uppenbart. Den svenska skolan behöver en ny politik där skolans mål är att ge alla elever den bästa kunskapen – inte att generera vinst till privata företag. Skolan tillhör oss alla, elever, föräldrar, lärare. Det är dags att ta skolan tillbaka från marknaden.

Kaj Raving, partistyrelseledamot (V)