Budgetkrisen slår mot länets äldre

Lars Johansson (V)

I den riksdagsbudget som nyss röstades ner var en viktig del två miljarder om året till mer personal i äldreomsorgen. Det var en satsning som kom med i budgeten tack vare Vänsterpartiets krav i förhandlingarna. Totalt skulle Kalmar län ha fått 50 miljoner, och flera miljoner i var och en av kommunerna direkt till förbättrad äldreomsorg.

Samtidigt som ekonomin i alla landsbygdskommuner är mer än ansträngd pekar det på behovet som finns av statliga satsningar på välfärd. I hela Sverige måste det ske en omfördelning mellan rika och fattiga, även mellan rika och fattiga kommuner, för att vi över huvud taget ska ha en chans att ha en bra välfärd. Tack vare Vänsterpartiet fanns sådana satsningar med i regeringens budget.

Nu har de fem borgerliga partierna röstat ner detta förslag. SD har en gång för alla visat sin rätta färg som högerparti, som stöder skattesänkningar men röster nej till mer pengar till våra äldre. Lokala högerpolitiker får nu förklara på vilket sätt det gynnar respektive kommun när man röstar emot statliga satsningar på våra äldre.

Under tiden kommer Vänsterpartiet fortsätta kämpa för en värdig välfärd för alla. För verklig förändring krävs att du går och rösta för verklig förändring.

Lars Johansson, Vänsterpartiet