Tydligare än någonsin att SD är ett stödparti åt det borgerliga blocket

Kaj Raving (V)

Vinnare är de med höga inkomster, förlorare är arbetslösa, sjuka och pensionärer. Det är effekten av att SD fortsatte sin tradition av att agera stödparti åt det borgerliga blocket när de i onsdags röstade för Alliansens budget. Det innebar att budgeten som har förhandlats mellan Vänsterpartiet och regeringen föll, liksom alla de viktiga satsningar för jämställdhet och jämlikhet som Vänsterpartiet fått igenom:

50 miljoner till äldreomsorgen i Kalmar län – borta.

10 miljoner till en tryggare förlossningsvård i Kalmar län – borta.

Sänkt skatt och höjt bostadstillägg för pensionärer – borta.

Gratis medicin för barn, höjd a-kassa, slopad bortre tidsgräns i sjukförsäkringen och höjd sjuk-och aktivitetsersättning, höjd socialbidragsnorm för barn, permanent stöd till kvinnojourerna, lägre taxa i kulturskolan, höjt underhållsstöd osv, osv. Allt detta och mer därtill är nu borta. Vinnare på det är de med höga inkomster, förlorare är alla vi som vill ha en välfärd man kan lita på.

Under fyra års tid har SD kunnat fälla högerregeringens förslag. I stället har man röstat med den högerregeringen i 90 procent av fallen. Efter onsdagens omröstning är det inte bara tydligt att det är maktspelet i sig som är viktigast för SD. Det är också tydligare än någonsin att SD är ett stödparti åt det borgerliga blocket.

Kaj Raving (V)