Landstinget prioriterar arbetet med att minska mäns våld mot kvinnor

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Idag, 25 november, är det Internationella dagen mot våld mot kvinnor. Dagen instiftades av FN därför att mäns våld mot kvinnor är ett omfattande samhällsproblem och en folkhälsofråga som kräver att samhället tar ett ökat ansvar. Det övergripande ansvaret för arbetet mot mäns våld mot kvinnor måste ligga på staten, men även i landstinget har vi ett stort ansvar att arbeta med detta. Därför har den rödgröna landstingsmajoriteten beslutat att landstinget ska prioritera arbetet med att minska mäns våld mot kvinnor samt våld i nära relationer.

Män som utsätter kvinnor för våld i nära relationer finns i alla samhällsklasser, åldersgrupper och etniska grupper. Vi ser att mäns våld i grunden beror på den ojämlika fördelningen av makt mellan könen i samhället. Denna skeva maktfördelning underlättar för enskilda män att bruka våld mot kvinnor. Arbetet för att stoppa våldet och ge våldsutsatta skydd och stöd måste därför ske utifrån insikten om att våldet har sina rötter i den rådande samhällsstrukturen där män är överordnade och kvinnor underordnade.

Här i Landstinget i Kalmar län har vi nu undertecknat den europeiska deklarationen för jämställdhet, CEMR CEMR-deklarationen är ett verktyg för att integrera jämställdhetsperspektivet i det politiska beslutsfattandet och i den praktiska verksamheten. Jämställdhetsarbetet ska synas i landstingsplan, verksamhetsplaner, årsredovisningar samt utredningar och beslutsunderlag. Jämställdhetsarbetet ska vara ständigt pågående, på alla nivåer, inom alla områden och alla medarbetare ska utbildas i jämställdhet. Deklarationens 22:a artikel handlar om genusrelaterat våld. Genom att underteckna deklarationen har vi förbundit oss att genomföra insatser mot genusrelaterat våld.

Flertal av de kvinnor som utsatts för mäns våld anmäler inte dessa brott, trots att det finns stöd i lagstiftningen. Mörkertalet uppskattas vara väldigt stort i förhållande till hur många som anmäler övergreppen och hur många som faktiskt blivit utsatta. Barn som lever i familjer där mannen utsätter kvinnan för våld är en riskgrupp för att utveckla hälsoproblem under barndomen men också i vuxenlivet. Många kvinnor upplever det som svårt att vända sig till hälso- och sjukvården efter att ett övergrepp är begånget. Detta måste vi i landstinget motverka.

Ett särskilt prioriterat område i landstingsplanen är därför att minska mäns våld mot kvinnor samt våld i nära relationer. All verksamhet ska vara delaktig i detta arbete och konkreta åtgärder för hur landstingets verksamheter ska uppmärksamma förekomst av våld i nära relationer kommer att tas fram. Landstinget ska också uppmärksamma förekomst av våld i nära relationer i samband med sjukskrivning och erbjuda lämplig åtgärd. Våld i nära relationer kan vara en dold bakomliggande orsak i samband med sjukskrivningar.

Även män kan självklart utsättas för våld i en relation. Det våld som närstående män riktar mot kvinnor är dock oftare upprepat, grövre och leder till fler negativa konsekvenser för den drabbade än det våld som drabbar män i en (heterosexuell) relation. I vårt arbete med att bekämpa mäns våld mot kvinnor får heller inte kvinnor och män som utsatts för partnervåld i samkönade relationer hamna i skymundan. Detsamma gäller kvinnor och män som utsatts för hedersrelaterat våld och förtryck. Partnervåld i samkönade relationer liksom hedersrelaterat våld och förtryck är, på samma sätt som gäller i diskussionen om mäns våld mot kvinnor i stort, ett uttryck för föreställningar om kön och sexualitet kopplade till känslor av makt och kontroll hos den/de som utövar våldet.

Vänsterpartiet arbetar för att uppnå jämställdhet och för att kunna förebygga och förhindra våld mot kvinnor samt våld i nära relationer. Det gör vi genom att driva en konsekvent feministisk politik – på alla nivåer.

Linda Fleetwood (V), landstingsråd med ansvar för jämställdhet