Staten & riskkapitalet

Jens Körge (V)

I dagarna har en bild med namn på moderata och folkpartistiska förtroendevalda politiker och deras kopplingar till välfärdsföretag cirkulerat i sociala medier. Det är höga höns inom partierna och flera innehar både riksdagsplatser och regeringsposter samtidigt som de sitter som ledamöter i välfärdsbolagens styrelser, är delägare eller har annan koppling till nämnda bolag.

Det hela får mig att tänka på en låt av det gamla proggbandet Blå Tåget, Den ena handen vet vad den andra gör även känd som Staten & Kapitalet.

Låtens refräng inleds med texten ”Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt. Staten och kapitalet, dom sitter i samma båt. Fast det är inte dom som ror, som ror så svetten lackar.”

Just nu sitter staten och kapitalet i samma båt, och det är definitivt inte dom som ror. Ror gör kocken på Hälsans Förskola som inte lyckas få ihop matbudgeten och tvingas ge förskolebarnen knäckebröd och vatten i slutet av månaden. Ror gör Undersköterskan på Caremas vårdboende som tvingas springa för två när bemanningen ska effektiviseras. Rodde gjorde lärarna på JB-gymnasiet som försökte få undervisningen att fungera trots nedskärningar när elevantalet minskade. Detta är exempel på skapade brister som är en direkt följd av att vi har företag i vår välfärd med ekonomiska vinster som största drivkraft.

Och det värsta av allt är att det här är helt i sin ordning i ett samhälle med makthavare som prompt ska göra en marknad av varenda del av våra liv. Allt för att företag ska kunna tjäna skattepengar när vi går på förskola, går i skola, behöver vård eller blir gamla. Vi i Vänsterpartiet vill bygga en välfärd att lita på, en välfärd som styrs av människornas behov istället för riskkapitalisternas giriga vinstintressen. På söndag väljer Du hur Sveriges välfärd ska formas. Rösta för en välfärd utan vinstjakt.

Jens Körge