Varför mörkar Centerpartiet sina privatiseringsplaner?

Lena Granath, etta på kommunlistan i Oskarshamn, Kaj Raving, ett på riksdagslistan och Linda Fleetwood, etta på landstingslistan, undrar hur länge centern tänkte mörka sin privatiseringsplaner för länsinvånarna.

Centerpartiet vill att hälften av all vård i Sverige ska vara privat. Det bör rimligen omfatta även vården i Kalmar län. I Kalmar län är motståndet mot att tillåta vinstintresse inom välfärden massivt enligt P4 Kalmars undersökning och detta är man såklart medvetna om inom Centern. Att man har talat tyst om sina extrema privatiseringsplaner är därför förståelig, men det är oärligt att mörka en sådan central fråga för väljarna.

Vi tycker nu att det är hög tid att Centern, och Alliansen, ger besked om vad som gäller om de skulle få makten.

• I Kalmar län finns tre sjukhus i landstingets regi. Vilket eller vilka sjukhus är det som ska säljas om Centern får makten? Ligger Oskarshamns sjukhus i farozonen för att säljas ut till riskkapitalister?
  • I Oskarshamn finns tre hälsocentraler i landstingets regi. Vilken eller vilka av dessa ska säljas om Centern får makten?
  • Vad säger övriga borgerliga partier om privatiseringsplanerna? Kristdemokraterna har gjort stor sak om att bevara Oskarshamns sjukhus. Hur går det ihop med en privatisering?

Det bör inte vara några svårigheter för Centerpartiet att ge ett besked då beslutet om 50/50 procent i vården togs centralt redan 2011. Man har alltså haft gott om tid att fundera ut vad man vill sälja ut i Kalmar län. Centerpartiet är också ihärdiga försvarare av riskkapitalister inom välfärden.

Kalmar län har en liten andel privat vård och inga riskkapitalbolag finns etablerade här. Så vill vi att det ska fortsätta vara. I Vänsterpartiets Sverige är vården inte till salu.