Vinstintresset är vår stora strid

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Vinstintresset i välfärden är vår stora strid inför valrörelsen. Vi har en massiv opinion på vår sida och vi har lösningarna på problemen. Vi kommer att driva motståndet mot slöseriet under hela valrörelsen 2014 och vid ett regeringsskifte kommer det att vara vårt viktigaste krav. Skattepengar avsedda för vård ska inte försvinna som vinster i privata företag. Vi vill ha en jämlik vård där man fokuserar på kvalitet.

När väljarna tycker till om vilka politiska frågor som är viktigast, så placeras sjukvården alltid högt. Vänsterpartiet på riksnivå riktar i årets vårbudgetmotion ett särskilt stöd till landstingen för att möjliggöra personalförstärkningar och andra nödvändiga satsningar inom hälso- och sjukvården. Dessutom vill Vänsterpartiet ge ett särskilt stöd till vårdcentralerna och deras arbete med långsiktiga förebyggande insatser för att göra vården mer jämlik.

Vänsterpartiet vill arbeta för en säkrare och tryggare förlossningsvård. 500 miljoner årligen läggs på med att stärka hela vårdkedjan kring den gravida kvinnan. Det behövs exempelvis fler barnmorskor. För att det ska bli möjligt måste lönerna höjas och arbetsvillkoren bli bättre. Vi föreslår dessutom avgiftsfria läkemedel för barn och resurser för att utveckla missbruksvården. Totalt innebär alla våra budgetsatsningar ett tillskott till landets hälso- och sjukvård om 4,8 miljarder.

Vänsterpartiet står för en välfärd fri från privata vinstuttag. När vi möter välfärden ska kvaliteten komma först och det ska aldrig råda någon tvekan om att det är våra behov som avgör vilket stöd vi får. Skattemedlen ska värnas och vården är inte till salu. Omprioriteringar är nödvändiga för att möta den medicinska utvecklingen och kunna förverkliga en god, säker och jämlik hälso- och sjukvård och skapa goda arbetsförhållanden för personalen.

Det finns många som inte vill tala om de privata vinsterna i välfärden. Regeringen och Sverigedemokraterna står på riskkapitalisternas sida och de vill slippa den här debatten. Varken Socialdemokraterna eller Miljöpartiet vågar ta i frågan på allvar. Då blir det vi i Vänsterpartiet som får säga ifrån. Men vi gör det tillsammans med en klar majoritet av svenska folket. Det är inget dåligt sällskap.

Fortsatt högerstyre innebär fortsatta privatiseringar, fortsatt vinstslöseri och en fortsatt urholkning av sjukvårdens resurser. Enda boten mot det är en rödgrön majoritet med ett starkt vänsterparti.

Linda Fleetwood (V), landstingsråd