Jämställd vård handlar om patientsäkerhet

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

I dagens samhälle finns en ojämlik maktstruktur, en könsmaktsordning, som skapar orättvisor och diskriminering. Könsmaktsordningen genomsyrar sociala, ekonomiska och politiska strukturer och ger män som grupp omotiverat mycket makt och inflytande.

Till exempel värderas kvinnors arbete lägre än mäns arbete, kvinnor har lägre löner än män och sämre position på arbetsmarknaden. Kvinnor får sämre vård än män och billigare och äldre medicin. Kvinnor får inte sina arbetsskador erkända i samma utsträckning som män.

Vi i vänsterpartiet arbetar för att avskaffa den ojämlika könsmaktsordningen. Vi vill ta ett helhetsgrepp på samhällsstrukturen och se hur olika områden påverkar varandra. Jämställdhet är ingen åsiktsfråga utan en kunskapsfråga. Inom vården behöver kunskaperna öka om hbtq och kvinnors ohälsa eftersom mannen hittills har varit normen inom läkarvetenskapen.

Det gäller inte minst inom den psykiatriska vården. Även bemötandet inom vården måste analyseras ur ett genusperspektiv. Därför har vi i landstinget drivit igenom att en handlingsplan för jämställd vård ska upprättas, att chefer och alla medarbetare ska utbildas och att könsuppdelad statistik ska genomföras, analyseras och åtgärdas.

En man kan inte vara norm för hjärtmedicin som även ska ges till kvinnor och en kvinna kan inte vara norm för medicin mot depression som även ska ges till män. Jämställd vård handlar om patientsäkerhet och för att få en jämställd vård krävs det att vi i Vänsterpartiet är med och gör skillnad.

Det behövs en fortsatt rödgrön majoritet i landstinget och det krävs ett ännu starkare vänsterparti för att kvinnor ska få lika snabb och bra hjärtvård som män och för att pojkar ska få likvärdig tillgång till ungdomsmottagning som flickor. Det krävs ett starkt vänsterparti för en välfärd utan vinstintresse och det krävs att alla är med för att få ett jämställt och solidariskt samhälle!

Linda Fleetwood (V)
Landstingsråd