För oss är varken vården eller människovärdet till salu!

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Undersökning på undersökning visar att en överväldigande majoritet av svenska folket vill ha en välfärd fri från vinstintresse, även bland de som själva använder sig av privata utförare. Det är långt ifrån bara vänsterpartister som vill se en annan politik – det är socialdemokrater, kristdemokrater, ja till och med en majoritet av moderaternas väljare. Här i Kalmar län är stödet för en vinstfri välfärd överväldigande.

En försvinnande liten del av länets invånare försvarar dock att vården drivs utifrån vinstintresset. På deras sida står Pierre Edström (FP). Detta visar på skillnaden i människosyn mellan oss och Edström. Är vi samhällsmedborgare eller är vi kunder? Är vi medmänniskor eller är vi plus- och minustecken i en kassabok? Edström tar utan att tveka parti för riskkapitalisternas och storföretagens vinstintresse.

För oss är det lika självklart att stå bakom folkets krav på att alla skattepengar ska gå till den vård de är avsedda för och inte till privata vinster! Ser man istället patienten som ett medel för att för egen del kapa åt sig så stora vinster som möjligt på skattebetalarnas bekostnad – ja, då tycker vi i Vänsterpartiet, till skillnad från Edström, att man borde syssla med något annat än vård.

Vi vet precis hur vi ska ta bort de privata vinsterna i välfärden. Som enda parti är vi tydliga i den här frågan. Har man som vårdgivare som främsta mål att bedriva en god vård med patienten i centrum så har man knappast något problem med att ställa sig bakom Vänsterpartiets modell. Vårt budskap är klart: skattepengar ska gå till välfärd, inte till vinster.

För oss är varken vården eller människovärdet till salu!

Linda Fleetwood (V), landstingsråd
Ragnar Olsson (V), landstingsledamot