Vänsterpartiet stödjer strejkande tågpersonal

Personal på tåg och bussar i Skåne kämpar nu för rätten till trygga anställningar. Fackförbundet SEKO har varslat om att utvidga strejken till andra delar av landet. Vi i Kalmar län berörs av strejken då personalen på Öresundstågen och Kustpilen är uttagna i strejk.  Vänsterpartiet stödjer de strejkande fullt ut.

strejk-1

Konflikten gäller framförallt anställningsvillkoren. Facket menar att arbetsgivaren Veolia försöker förvandla heltidsanställningar till timanställningar och konflikten bröt ut när Veolia sade upp 250tågvärdar. Detta är bara ett av många exempel på en försämrad situation inom transportsektorn på svensk arbetsmarknad, där arbetsgivarna hänsynslöst flyttat fram sina positioner och medvetetförsöker försämra villkoren för de anställda.

Vänsterpartiet kan aldrig acceptera den utveckling som sker när staten tar sitt ansvar från skattefinansierad verksamhet som läggs ut på entreprenad. Kommersiella vinstintressen får inte gå före schysstavillkor och trygga anställningar.

Vi vill skärpa kraven för offentlig upphandling. Kommersialiseringen och uppstyckningen av järnvägen håller på att leda till en ohållbar och ovärdig situation. Vi vill också sätta en tydlig gräns för användandet av olika former av visstidsanställningar. Arbetsgivare som vill anställa på visstid istället för tillsvidare, måste kunna motivera varför. Nu är det dags att sätta emot och tydligt markera att detta inte är ett acceptabelt beteende på svensk arbetsmarknad.

Distriktsstyrelsen för Vänsterpartiet i Kalmar län