Vänsterpartiet är garanten för en välfärd fri från vinstintresse

Mariann Gustafsson (V)

Svenska folket och nästan alla invånare i Kalmar län vill ha en välfärd utan vinstintresse och det är bara Vänsterpartiet som driver den linjen. Vi tycker att våra skattepengar ska gå till mer personal och bättre kvalitet, istället för att försvinna i väg som privata vinster till skatteparadis. Vill man sätta stopp för girigheten så finns bara ett alternativ: stoppa vinstintresset.

Om vi sätter stopp för vinstintresset i välfärden så kommer alla de miljarder och åter miljarder skattekronor som idag försvinner ut på olika håll och ner i privata fickor kunna användas till välfärden istället. Precis detta har Vänsterpartiet, och nästan alla invånare i Kalmar län, förstått. Vi har förstått att välfärden ska styras utifrån solidaritet och omtanke, inte vinstintresse.

Detta handlar ytterst om vilket samhälle vi vill ha. Vi tycker att ett land som byggs med gemensam välfärd och solidaritet i grunden är starkare än ett land där marknadens girighet får råda. För oss är det viktigt att välfärden utgår från våra mänskliga behov, inte hur mycket pengar det går att tjäna på oss som kunder på en marknad.

Vänsterpartiet är garanten för en välfärd fri från vinstintressen. För oss är varken välfärden eller människovärdet till salu.

Mariann Gustafsson (V)