Vänsterpartiet vill ha en välfärd utan vinstintresse

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Vänsterpartiet vill ha en välfärd utan vinstintresse. För oss är vården inte till salu. Ibland hävdas det dock att det inte går att lagstifta bort vinstintresset från vården. Detta stämmer inte. Det som krävs är den politiska viljan att sätta välfärdens kvalitet och likvärdighet före privata vinstintressen. Kvaliteten och patienternas behov ska alltid komma i första rummet, inte möjligheten att berika sig på verksamheten.

För att nå dit behöver välfärden avkommersialiseras. Både den offentligt och den privat drivna välfärden måste mer än i dag fokusera på behov, kvalitet och likvärdighet, och mindre på efterfrågan och kortsiktig lönsamhet. Invånarna i Kalmar län ska kunna lita på att skattepengarna används till att skapa bästa möjliga vård, inte högsta möjliga vinst för privata vårdgivare. Patienten, inte vinstintresset, ska alltid vara i fokus inom vården!

Många gånger har vinstdriften försvarats med hänvisningar till valfriheten. Men vinster är ingen förutsättning för valfrihet. Vänsterpartiets modell tar effektivt bort vinstintresset, samtidigt som vår modell för vinstfri välfärd inte utesluter olika verksamheter att välja mellan. Det kan t.ex. vara personalkooperativ, ideella stiftelser, företag utan vinsten som främsta syfte eller olika alternativ inom det offentliga.

Har man som vårdgivare främsta mål att bedriva en god vård med patienten i centrum så har man knappast något problem med att ställa sig bakom Vänsterpartiets modell. Ser man däremot patienten som ett medel för att för egen del kapa åt sig så stora vinster som möjligt på skattebetalarnas bekostnad – ja, då tycker vi i Vänsterpartiet att man borde syssla med något annat än vård.

Linda Fleetwood (V), landstingsråd
Ragnar Olsson (V), landstingsledamot