Vänsterpartiet stöder de strejkande på Öresundstågen

Kaj Raving, riksdagskandidat

Idag står Öresundstågen stilla idag sedan 250 lokförare och tågvärdar tagits ut i strejk av fackförbundet SEKO. Konflikten gäller framförallt anställningsvillkoren. Facket menar att arbetsgivaren Veolia försöker förvandla heltidsanställningar till timanställningar och konflikten bröt ut när Veolia sade upp 250 tågvärdar.

– Vänsterpartiet stödjer de strejkande fullt ut. Vi kan aldrig acceptera den utveckling som sker i spåren av privatiseringen och uppstyckningen av järnvägen. Rätten till trygga jobb ska vara en självklarhet och aldrig behöva stå tillbaka för jakten på vinst, säger Vänsterpartiets riksdagskandidat Kaj Raving.

Fackförbundet SEKO tog idag ut sina medlemmar på Öresundstågen i strejk efter att Veolia vägrat släppa sina krav på försämringar av villkor och löner. Självklart måste arbetsgivare kunna anställa vikarier och tillfällig personal som täcker upp i kortare perioder när den fasta personalen inte räcker till. Vänsterpartiet anser att den aktuella konflikten mellan Veolia och SEKO bara är ett av många exempel på en försämrad situation inom transportsektorn på svensk arbetsmarknad, där arbetsgivarna hänsynslöst flyttat fram sina positioner och medvetet försöker försämra villkoren för de anställda.

– Nu är det dags att sätta emot och tydligt markera att detta inte är ett acceptabelt beteende på svensk arbetsmarknad. Vi vill stärka rätten till fast anställning och står självklart i solidaritet med de strejkande och vill tacka för att de står upp och tar kampen för schyssta villkor.

För mer information:
Kaj Raving, 0709 829 668