Vänsterpartist från Oskarshamn såg till att IF Metalls kongress sa nej till vinster i välfärden

Fredrik Jonasson (V)

Fredrik Jonasson (V) jobbar till vardags på Scania i Oskarshamn, där han också är fackligt förtroendevald. I helgen var han dessutom ett av alla de ombud på IF Metalls kongress i Stockholm som såg till att IF Metall nu följer Vänsterpartiets linje och säger nej till vinster i välfärden.

I dagarna håller IF Metall kongress. Bland alla beslut som tagits hittills så finns det ett som för en vänsterpartist sticker ut lite extra. Med god marginal, 158 mot 115, sa kongressen nämligen ja till avdelning 6 Mellersta Norrlands motion om att vinsterna i välfärden måste tas bort.

Vänsterpartiet har under lång tid drivit frågan om att sätta stopp för vinstintresset i välfärden och har också utsett det till sin främsta valfråga. Fredrik Jonasson är såklart nöjd med kongressens beslut.

– Det här är en fråga som verkligen engagerar våra medlemmar. Det är våra skattepengar som nu hamnar i fickorna på riskkapitalister istället för att gå till den välfärd de är avsedda för. Jag är glad för att IF Metall nu ska göra gemensam sak med Vänsterpartiet och arbeta för att sätta stopp för detta.

Kaj Raving, riksdagskandidat för Vänsterpartiet och även han medlem i IF Metall är såklart också nöjd med kongressens beslut.

– Vänsterpartiet är det enda riksdagspartiet som tydligt tagit ställning mot vinster i välfärden. SOM-institutets rapport visade nyligen att nästan alla svenskar håller med oss i den frågan. Kongressens beslut är ytterligare ett tecken på att Vänsterpartiet är det enda parti som faktiskt går i takt med opinionen.

Fredrik Jonasson 070 651 47 27
Kaj Raving 070 982 96 68