Så får vi ett pensionssystem att lita på

Många pensionärer har idag svårt att få ekonomin att gå ihop. Många lever faktiskt på en pension som ligger under EU:s fattigdomsgräns. Även de i yrkesverksam ålder oroar sig över hur de själva kommer att få det.

image

När borgaralliansen och Socialdemokraterna nu gjort en överenskommelse om pensionerna innehåller den tyvärr steg åt fel håll. Istället för att verkligen ta itu med de stora problemen, som det orättfärdiga skattesystemet för pensionärerna, den s k bromsen och ett PPM-system som missgynnar pensionärerna och endast gör fondförvaltarna rika, så föreslås höjning av pensionsåldern. Visst finns det de som orkar och vill jobba till 69 år och det är bra om de får göra det. Men den som jobbar som undersköterska eller på ett bygge har sällan den möjligheten. Även de måste få en pension som går att leva på.

Vi måste alltså göra om pensionssystemet. Idag läggs allt större ansvar på individen, vilket har inneburit att pensionssystemet förstärker de klyftor som finns mellan fattiga och rika, mellan kvinnor och män. Det är därför som andelen kvinnor är större bland fattigpensionärerna och kvinnor endast får 65 % av mäns pension. Poängen med att ha ett offentligt pensionssystem ska vara att vi tar gemensamt ansvar för alla pensionärer, inte att var och en sparar ihop det den förmår.

PPM-systemet är ett misslyckande som har fått kritik både från pensionärsorganisationer och LO. Det är mycket dyrt och fondväljandet har inte blivit någon framgång, inte för pensionärerna i alla fall, men för fondförvaltarna.

Vi måste också göra något åt den s k bromsen. Problemet med underfinansiering i pensionssystemet måste lösas genom att tillgångarna ökar, inte genom att mindre pengar betalas ut. Om hela avgiften redan från början hade gått till inkomstpensionen – och inte till fondval – skulle bromsen inte slagit till och pensionerna inte sänkts.

Det behövs också en höjning av garantipensionen för att stärka ekonomin för de fattigaste pensionärerna.

Regeringen har förvärrat situationen genom att pension beskattas mer än lön. Vi i Vänsterpartiet är kritiska till detta och arbetar för att vi ska få tillbaka en likformig beskattning. Det är helt enkelt en rättvisefråga. Vänsterpartiet står bakom de skattesänkningar som gjorts för pensionärerna. Men ålderspensionärer som inte fyllt 65 har inte fått lägre skatt. Bland dem finns många som inte orkar arbeta längre och därför mer eller mindre tvingats att gå i pension. Vi föreslår att skatten på deras pensioner sänks med ungefär 500 kronor per månad.

En välfärdsstat ska kunna garantera ett bra liv även efter pensionen. Därför måste också socialdemokraterna sluta att lägga sig tätt intill borgaralliansen även i denna fråga. Med vänsterpartiets förslag skulle vi få ett stabilt och solidariskt system fritt från spekulation. Så får vi ett pensionssystem att lita på.

Irene Fleetwood (V), Mönsterås
Mariann Gustafsson (V), Västervik